Filosofie in de klas
Bartels onderzocht en observeerde op vier scholen in zestien groepen leraren en kinderen. Hij vroeg hen in interviews naar hun doelen en motieven, (praktijk)ervaringen en leereffecten. De Inholland-docent toont in zijn proefschrift aan, dat kinderen door te filosoferen hun eigen mening leren kennen. Ook gaan zij daardoor onderlinge verschillen leren waarderen en zichzelf trainen in het gesprek met elkaar.
Ik denk beter na
Kinderen gaven hem in zijn onderzoek ook aan wat de leereffecten waren van deze benadering. “Door het filosoferen weet ik dat je het met elkaar eens kunt worden door erover te praten. Door het filosoferen weet en begrijp ik meer van de onderwerpen die we hebben besproken. En door te filosoferen denk ik beter na over mijn mening.”
Volgens Bartels kan filosofie voor kinderen als dan ook zelfs wat verder gaan. Het moet kinderen leren hun eigen mening kritisch te analyseren. De promovendus concludeert dan ook dat je met filosoferen kinderen op de basisschool democratische vaardigheden en attitude bij kunt brengen.
Cobie Bruin, de teammanager van Bartels op de pabo van Inholland in Alkmaar is trots op haar collega. “Het proefschrift over filosoferen op de basisschool draagt veel bij aan het verrijken van de kennis binnen de opleiding.”
Meest Gelezen
‘Compensatoir toetsen komt kwaliteit hoger onderwijs wél ten goede’
‘Juist bij flexibiliteit heeft student behoefte aan structuur’
Minister: “Verengelsing ondermijnt de toegankelijkheid van universiteiten”
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
Kamer zet voorlopig streep door volgende ronde Groeifonds