Social media in onderwijs geen voorwaarde

Nieuws | de redactie
16 juli 2013 | Door onder meer ‘flipping the classroom’ liggen initiatieven voor het gebruik van digitale en sociale media in het onderwijs onder een vergrootglas. Onderzoek van Kennisnet en Mijn Kind Online laat zien dat jongeren dit niet per se als ‘voorwaarde voor geslaagde kennisoverdracht’ zien.

In een kwalitatief en kwantitatief onderzoek onder Nederlandse jongeren tussen de 10 en 18 brengen Kennisnet en Stichting Mijn Kind Online in kaart op welke manieren sociale media door jongeren worden gebruikt en hoe zij dit in het onderwijs het liefst gebruiken. Zij concluderen dat sociale media zeer populair zijn.

Oudere generatie te cynisch

Zo gebruikt 60% van de tieners sociale media om onderling te overleggen over huiswerk of leerstof en maakt 48% van hen foto’s van aantekeningen of samenvattingen om aan elkaar door te sturen. Opvallend daarbij is dat deze manieren van sociale media gebruik voor veel docenten nog een ‘onontgonnen gebied’ zijn.

Zo merkt één van de docenten in een groepsinterview op verrast te zijn door de vele manieren waarop sociale media gebruikt worden in schoolwerk. “Op onze school mogen ze geen sociale media gebruiken, dan zie je ook niet wat erin zit, in de leerlingen. De oudere generatie is misschien te cynisch.”

Goed uitleggen het belangrijkst

Er zijn echter docenten die wel degelijk de mogelijkheden van digitale en sociale media onderkennen en actief toepassen in hun onderwijs. Met ‘Flipping the Classroom’ worden klassikale lesvormen bijvoorbeeld vervangen door online instructie middels filmpjes of chats. De in het onderzoek bevraagde tieners geven aan dit zeer te waarderen. “In het boek iets leren vind ik wel saai en het lijkt me daarom wel een keer leuk om iets via de sociale media op te zoeken. Dat is een keer wat anders.”

Ondanks dat ze positief zijn, vinden jongeren sociale media geen ‘voorwaarde voor geslaagde kennisoverdracht’. “Het belangrijkst is volgens tieners dat een leraar goed kan uitleggen (84%). Dat een leraar de leerlingen goed begrijpt en inlevingsvermogen heeft, vinden tieners  ook belangrijk (69%), en dat hij leuke en goede verhalen vertelt over de lesstof (67%).”

Volgens Kennisnet en Mijn Kind Online laat het onderzoek dan ook zien dat vernieuwing in het onderwijs niet per definitie gericht moet zijn op digitale ontwikkelingen. Sociale media hoeft niet per se in het onderwijs ingezet te worden, maar ze kunnen natuurlijk wel ingezet worden om onderwijskundige redenen. Bijvoorbeeld omdat afwisseling gewaardeerd wordt.

Het volledige onderzoek leest u hier


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK