Kunst en techniek samen op zoek

Nieuws | de redactie
5 mei 2014 | Zet jonge kunstenaars en bètatechnici een week lang bij elkaar en je krijgt alle mogelijke creatieve en innovatieve concepten. Het project Blikwisseling, geleid door mensen van het MIT Medialab, zet die opdracht nu al enkele jaren met succes uit. “Niemand weet van te voren wat er uit gaat komen.”

Sjors Braam studeert mechanical engineering in Eindhoven, maar is erg enthousiast over het project. “Ik merkte bij mijn eigen opleiding erg veel weerstand toen ik me hiervoor inschreef, want het is toch een beetje buiten de lijntjes kleuren.” Toch schreef hij zich vol overtuiging in, want “het is juist leuk om samen met creatieve, kunstzinnige mensen zoiets te gaan doen.”

Een nieuw netwerk

Dat ziet ook Ella Hueting (ArtEZ) die samen met Janne Reessink (HAN) het project initieerde. “Je ziet dat er op de technische opleidingen heel theoretisch wordt gewerkt, terwijl het juist mensen zijn die het ook heel leuk vinden om iets met hun handen te doen, iets te creëren. In deze week krijgen ze daar de ruimte toe, en wat daarbij voor veel deelnemers van grote waarde is, is dat ze hun netwerk verbreden.”

Kunstenaar Daan Roosegaarde liet al zien welke bijzondere dingen grote creativiteit in combinatie met technische toepassingen kan opleveren. Het is voor Hueting -nu instituutsdirecteur Engineering bij Fontys- ook een heel logische combinatie. “Als je voor studiekeuzetests invult dat je iets creatiefs wil doen, kom je heel vaak bij studies als marketing en dergelijke uit, maar nooit bij de techniek. Dat is eigenlijk heel vreemd.”

Muziek uit sensoren

Onder leiding van Elly Jessop en Peter Torpey van het MIT Medialab wordt die verbinding wel gelegd. Zo ontwikkelt Sjors, samen met kunstenaars van ArtEZ een project waarbij de bewegingen van een bal door middel van sensoren steeds andere geluiden produceren Daaruit ontstaat muziek die wordt gecomponeerd door waar de bal zich in een ruimte naar toe beweegt.

“We hopen dat de deelnemers na deze week echt het gevoel hebben dat ze anders tegen ding aan zijn gaan kijken,” vertelt Peter Torpey. Bij het MIT Medialab zijn Torpey en Elly Jessop veelal bezig met het project Opera of the Future, waarbij techniek wordt ingezet om op een nieuwe manier verhalen te vertellen. Ook daar komen de kunsten en de technologie op een hele nieuwe manier bij elkaar.

Opera van de toekomst

Elly Jessop die zelf zowel informatica als performance arts studeerde weet als geen ander hoe het is om die zaken te combineren. “Dat is ook wat we in het medialab proberen te doen, zaken die totaal ongerelateerd lijken, samen te brengen. Bij de Opera of the Future hebben we ook robots gebruikt in het stuk.”

Voor Jessop en Torpey is het de tweede keer dat ze een week naar Nederland komen. Ze hebben ook projecten gedaan in onder meer Londen en Armenië, maar zo intensief een week lang samenwerken als dit jaar in Nijmegen is ook voor hen nieuw. “Het gaat er om dat ze problemen ontdekken en onderzoeken en we merken dat dat in het format van deze workshops heel goed werkt. Ik zou dit heel graag vaker willen doen. Het is een hele talentvolle groep waar we mee werken.”

Nienke Jensma is één van de jongste deelnemers aan het project waarin bachelor- en masterstudenten en zelfs PhD’s zitten. “Ik ben eerstejaars computer science. Ik hoorde pas een week geleden van dit project, maar gelukkig was er nog een plekje vrij. Ik ben heel blij dat ik hier bij kan zijn, want het is juist het creatieve dat ik in m’n eigen studie een beetje mis.”

Verschillende golven

Aan het eind van de dag presenteren de studenten hun eindprojecten. Geïnspireerd door het thema’s ‘Waves’ hebben ze onder meer een donkere kamer ontwikkeld waar de deelnemers steeds naar de projectie van gezichten van andere deelnemers moeten kijken, een muziekstuk gebaseerd op de emoties en bewegingen van een student met een sensor op zijn arm, een lichtprojectie waar de kijker zelf met handbewegingen vorm aan kan geven en een audiotour die je met muziek en tekst stil laat staan bij de dingen die je in je directe omgeving niet zo maar waren opgevallen.

Ook het project met de bal valt in het thema, door de bewegingen vindt de bal zich steeds terug in vier gebieden die elk een emotie representeren. “Het zijn de vier B’s; boos, bang, bedroefd en blij.” Hoewel de technici onder de studenten bij ‘waves’ wellicht eerder aan licht-, geluids- of elektriciteitsgolven zouden denken, laat het kunstwerk zien, dat ook emoties als golven gezien kunnen worden. 

Meer informatie over het project Blikwisseling leest u hier


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK