Amour sacré de la Patrie
Lajosi betoogt dat het verschijnsel en de populariteit van de nationale opera’s in elk geval niet volledig verklaard kan worden door de toenemende politieke interesse in de natiestaat en de steeds sterkere sociale positie van de nationale ideologieën.
Ze concludeert juist dat de opera en andere verwante muzikale en culturele praktijken een belangrijke bijdrage leverden aan de verspreiding van het nationale idee en essentiële factoren waren in het ontstaan van de nationale identiteit. Nationale opera’s zijn derhalve niet alleen de weerspiegeling van het nationale bewustzijn, maar vooral actieve agenten in het creëren van een nationaal publieke sfeer.
Lajosi bestudeerde eveneens de begrippen nationale muziek en nationale opera. Ze wil daarbij niet bepalen wat nationale muziek is, maar analyseren welke soort muzikale stijl klonk als nationaal voor het negentiende-eeuwse publiek. Zeker Nederlanders moeten hier goed naar luisteren. Brak ons koninkrijk niet in tweeën nadat de politie trachtte het bisseren van de aria ‘Amour sacré de la Patrie’ in de Koninklijke Muntschouwburg te Brussel te onderbreken? Het begon allemaal met La Muette de Portici, de opera die u via ScienceGuide nu op Youtube kunt meegenieten.
Meest Gelezen
‘Compensatoir toetsen komt kwaliteit hoger onderwijs wél ten goede’
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
‘Juist bij flexibiliteit heeft student behoefte aan structuur’
Minister: “Verengelsing ondermijnt de toegankelijkheid van universiteiten”
Kamer zet voorlopig streep door volgende ronde Groeifonds