Creatief techniek studeren kan

Nieuws | de redactie
24 maart 2010 | Creative Technology in Twente is goedgekeurd door de NVAO. "We laten studenten toe ongeacht hun profiel. Dat is radicaal. We willen een gemeenschap kweken die heel anders is dan de gebruikelijke groep studenten in de techniek."

Opleidingsdirecteur Gerrit van der Hoeven zegt dat men “met heelveel moeite deze opleiding door de accreditatie geloodstheeft. Er is een lange discussie gevoerd over het ontbreken vanprofieleisen voor de toelating tot deze technische opleiding. Voorons was dat een essentiële en spannende stap. Dat vond de NVAO ook.Het heeft twee zittingen gekost om tot een positief oordeel tekomen over de officiële aanvraag van de opleiding.”

De studie Creative Technology breekt met de bestaandekaders. “We laten studenten toe tot een technische opleiding,ongeacht hun profiel. Dat is radicaal. We willen een gemeenschapkweken die heel anders is dan de gebruikelijke groep studenten diemet techniek bezig gaat. Een gemeenschap met diverse achtergrondendie elkaar geweldig kunnen stimuleren. De culturele betekenis vantechnologie is groot, techniek is niet alleen een zaak vanbèta’s.”

De NVAO plaatste kanttekeningen bij de intakegesprekken en demogelijkheden voor tutoring en mentoring. “Wij hebben ze kunnenovertuigen van het niveau van de intakegesprekken die wij met elkenieuwkomer voeren. Dat doen de docenten. Gekeken wordt naar dezwakke punten die we bijscholen met extra begeleiding enhuiswerkklassen.”

Dit collegejaar startte al een pilot. In totaal schreven 21scholieren zich in bij een gastopleiding en volgden vakken vanCreative Technology. Tot nu toe zijn er veertien over. Opmerkelijkis dat alle studenten met een maatschappijprofiel zijnafgehaakt.

“We hebben exitgesprekken gevoerd,” licht Van der Hoeven toe.Daaruit bleek dat niet de achterstand in kennis het probleem was,maar wel het cultuurverschil. “We zijn geneigd de groep studentenzonder techniekprofiel te zien als spijtoptanten. Daar slaan wij deplank nog mis. Er ontstaat zo geen gelijkwaardigheid. We vergetenom de eigen inbreng vanuit het maatschappijprofiel te belonen eneen eigen perspectief te bieden.” Men voelt dat de nadruk ligt opde ontwikkeling van technische vaardigheden, een soortvan inhaalslag.

Uit de exitgesprekken kwam niet nadrukkelijk naar voren datstudenten afhaakten door de angst voor de kenniskloof. Demanier waarop docenten moeite deden om hen wiskunde bij te brengen,prezen ze juist. “Het cultuurverschil speelt wel een grote rol. Descholieren met een maatschappijprofiel in de pilotgroep voeldenzich te weinig thuis bij de studie. We hebben te maken met een diepingesleten fenomeen. Technische studies lijden soms onder het beeldvan een in zichzelf gekeerde gemeenschap die voorbestemd is voortechniek.” 

Men kan allerlei communicatiemiddelen aanwenden om dat onjuistebeeld te veranderen. “Maar je kunt ook kiezen voor een radicalestap, zoals deze opleiding. Het past bij de UT om dat eenzijdigebeeld van de techniek te doorbreken, maar de oplossing is nietdirect gerealiseerd. Dat vergt tijd.”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK