Jongeren te weinig uitgedaagd
Jongeren geven aan het meest beïnvloed te worden door hunouders, gevolgd door vrienden en leraren. Uitblinken is voor veeljongeren geen vies woord. Ze spiegelen zich daarin vaak aan mensenuit het bedrijfsleven, gevolgd door wetenschappers, bekendesporters en artiesten. Opvallend is dat slechts een kwart van dejongeren de schoolvakken uitdagend vindt. En maar één derde van deleerlingen zegt aangemoedigd te worden door hun omgeving om uit teblinken.
Voor het onderzoek dat is uitgevoerd door YoungWorks enMotivaction in opdracht van PBT zijn ruim 1300 jongeren tussen 12en 25 jaar ondervraagd. In het daaruit volgende ‘Excellentiemodel’worden vier typen leerlingen beschreven. Onder jongeren zijn de’gemaksgerichte levensgenieters’ (34%) en de ‘zelfbewustegeneralisten'(38%) het meest dominant. ‘Berustende volgers’ (16%)en ‘Statusgerichte toekomstplanner’ (11%) bevinden zich in deuithoeken van het spectrum.
Het kabinet zet in het onderwijs, via projecten als Eerst deKlas, in op excellentie. Internationaal gezien wordt er inNederland door de gemiddeld, en zwakkere leerlingen relatief goedgepresteerd, maar juist de beste leerlingen blijven internationaalgezien achter. De ontwikkeling van toptalent verdient daarom extraaandacht.
Het volledige onderzoek leest u
Meest Gelezen
‘Compensatoir toetsen komt kwaliteit hoger onderwijs wél ten goede’
‘Juist bij flexibiliteit heeft student behoefte aan structuur’
Minister: “Verengelsing ondermijnt de toegankelijkheid van universiteiten”
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
Kamer zet voorlopig streep door volgende ronde Groeifonds