• A
  • A
  • Leraar niet vanzelf verliefd op ICT

    - Voor leraren liggen er grote kansen op het terrein van ICT skills. Rolf van der Velden (UM): "Maar die docenten moeten wel een duwtje in de rug krijgen."

    De jeugdwerkloosheid is gigantisch, de wereldwijde concurrentie op de arbeidsmarkt is moordend. De vraag is dan ook relevant welke skills de studenten van nu minimaal moeten beheersen om later goed mee te kunnen komen. De Europese Commissie organiseerde deze week een serie bijeenkomsten rondom eSkills.

    Volgens Rolf van de Velden (hoogleraar Onderwijs en Beroepsloopbaan, UM) zijn de cruciale skills met name die skills die met de inhoud van de studie samenhangen: de professionele expertise. "De vaardigheden die je helpen om informatie te kunnen filteren, te beoordelen. Ook de eSkills zijn daarom ook niet los te zien van de inhoud van het onderwijsprogramma," zei hij tijdens een bijeenkomst van NethER in Brussel

    Google scholar

    "Om informatie te kunnen filteren moet je eerst een 'body of knowledge' hebben. De eSkill-elementen die daarmee samenhangen zijn: welk type website gebruik je om informatie op te zoeken. Google scholar is beter dan alleen Google. Iemand die niets  weet van - bijvoorbeeld - internationale handelsverhoudingen, kan wel gaan googelen, maar kan vervolgens de compleet verkeerde conclusies trekken."

    Wil je leerlingen en studenten dit digitale onderscheidingsvermogen meegeven, dan zullen in de eerste plaats de leerkrachten hun ICT-vaardigheden bij de tijd moeten brengen, vindt Van der Velden. "Er zijn legio mogelijkheden voor docenten om ICT-vaardigheden toe te passen. Bijvoorbeeld voor de manier van toetsen, voor het opstellen van curricula door middel van open content. Als docent kun je gebruik maken van heel veel communities en best practices. Er zijn zelfs al intelligente computerprogramma's in ontwikkeling die essays kunnen nakijken!"

    Ook leerlingen hebben lage ICT-geletterdheid

    "Een eerste stap zou zijn om ICT skills op te nemen in het stelsel van vakbekwaamheidseisen voor leerkrachten. Op dat punt is merkwaardig genoeg niets geregeld! Verder zou er een richtlijn kunnen komen dat een bepaald percentage van het trainingsbudget beschikbaar gesteld moet worden voor ICT toepassingen: scholen worden geacht 10% van hun budget aan training te besteden, maar er is niets geregeld hoe dat zou moeten. Ten slotte denk ik dat er meer ruimte moet komen voor beroepsverenigingen van vakleerkrachten, die verantwoordelijk worden voor het opstellen van standaarden en ervaringen van best practice uitwisselen."

    "Leraren staan voor een zware taak: nog nooit werd er zoveel van hen verwacht. Zij voelen zich vaak onzeker wat betreft hun digitale geletterdheid, maar leerlingen en studenten - van wie we vaak denken dat ze alle ICT-skills beheersen, komen óók vaak kennis tekort. Vooral als het om de content-related skills gaat: informatie verwerken, logisch nadenken."

    Van der Velden: "Leerlingen leren de medium gerelateerde eSkills wel buiten de school: skypen, sociale media enzovoort. Het gaat er vooral om dat ze de content-gerelateerde skills leren: dus hoe kun informatie vinden, beoordelen en gebruiken. Dat moet wel binnen de school, maar bij voorkeur gekoppeld aan het vak waarmee je bezig bent."

    Voor het eerst geskyped

    Wat is de laatste eSkill die Van der Velden zichzelf heeft eigen gemaakt? "Eh… de laatste eSkill die ik zélf verworven heb? Ik denk dat die gerelateerd is aan de statistische pakketten die wij voor onderzoek gebruiken. In het 'multi-level model' bijvoorbeeld. Verder heb ik vorige maand voor het eerst geskyped met mijn dochter en gebruiken we voor het OECD-consortium waaraan ik mee werk een fantastische manier van video conferencing: gotomeeting heet dat. En het biedt de mogelijkheid om tegelijkertijd de spreker én de presentatie te volgen via de internet connectie.

    Voor uw eigen eSkills en de succesvolle en productieve omgang met social media in het hoger onderwijs vindt op 31 mei het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media plaats in Diemen, met keynotes van onder andere Doekle Terpstra en Tracy Playle. Download hier het programma.


    Gerelateerd nieuws:
    21 oktober  Chinese MOOCs uit Delft
    16 oktober  Geen groei zonder wortels
    10 oktober  Staatspedagogiek als verslaving
    9 oktober  Rebellen van de rector
    8 oktober  Aida en Nicomachos
    6 oktober  Ook na aardgas excellent