• A
  • A
  • De hype na Hyves

    - Hoewel Hyves inmiddels door studenten vervangen lijkt te worden door Facebook, zijn zij nog altijd op vele verschillende social media actief. Op al die media wordt informatie gedeeld, ook over hun studie, stages en afstuderen. Organisatieadviseur Lode Broekman laat zien welke internetdiensten orde in die 2.0 chaos scheppen.

    "De massa heeft social media omarmd. Dus wat wordt nu de nieuwe 'Twitter'? De dienst die door meer dan alleen een kleine groep enthousiast gebruikt wordt en compleet uit zijn voegen is gegroeid. Pinterest? Path? Instagram? Diensten waar weblogs vol over worden geschreven, waar marketingadviseurs (zoals ik) goedbetaalde presentaties over mogen geven, waar traditionele media jaloers op worden qua bezoekcijfers. En waar de gebruikelijke kritische vragen over verdienmodellen over gesteld gaan worden.

    Aggregatie als toverwoord

    De explosieve groei van diverse social media vindt gefragmenteerd plaats over diverse platforms. Denk aan Flickr, YouTube, WordPress, Slideshare, Spotify, Facebook, Twitter, LinkedIn enzovoorts. En daar is het antwoord op de vraag 'Wat wordt groot na Twitter etc?' in verscholen. Het nieuwe toverwoord wordt aggregatie.

    Het is makkelijk om laagdrempelig te kunnen publiceren, maar het overzicht van al het beschikbare materiaal is volledig verdwenen voor zowel de publicist als voor de (toevallige) voorbijganger. Daarom gaan diensten die content her en der kunnen aggregeren, publiceren, clusteren, verzamelen, indexeren, taggen enzovoorts een groei doormaken de komende tijd en relevant worden voor een grotere groep gebruikers. Dit leidt eindelijk tot orde in de chaos van web 2.0.

    Een aantal diensten omarmt aggregatie al. Denk natuurlijk aan Facebook, waar de updates van je vrienden op andere platforms al direct op je homepage kunnen worden gepubliceerd. Hyves biedt ook al de mogelijk om bijvoorbeeld je tweets binnen te halen, net zoals LinkedIn. Een ander voorbeeld is het verguisde Plaxo, waar in de Pulse de updates van je netwerk te vinden zijn vanuit Twitter, Flickr enzovoorts. LinkedIn biedt je verder via Applications de mogelijkheid om bijvoorbeeld je eigen Slideshare presentaties, bookmarks en blogposts aan je profiel toe te voegen. Hierdoor ontstaan meer mogelijkheden voor verbeterde online profilering, een waardevolle toevoeging op de standaard informatie die beschikbaar is binnen het platform.

    Multi-platform publicatie heeft de toekomst

    Binnen Twitter en Facebook zijn lijsten al de oplossing voor de toenemende informatiestroom. Hierdoor kan er gefilterd worden. Maar ook diensten als NineConnections en Strawberryj.am maken het mogelijk om veel gedeelde (en dus interessante) links te filteren. Een applicatie als Zite (voor mobiel en tablets) legt ook een handige schil over het nieuwsaanbod, gebaseerd op de eigen voorkeuren.

    Van dingen dubbel doen wordt niemand vrolijk. Diensten die multi-platform publicatie mogelijk maken, gaan een streepje voor krijgen bij gebruikers. Enkele voorbeelden:

    • Mobypicture publiceert foto's niet alleen op Twitter, maar ook kan meteen doorplaatsen naar Hyves, Flickr en Tumblr, net zoals Instagram.
    • Bij Posterous is het nog makkelijker: je stuurt een mail met tekst of foto en de content wordt geplaatst, inclusief een bijbehorende tweet.
    • De dienst 8tracks (maak zelf een online 'cassettebandje') biedt de mogelijkheid om automatisch je Twitternetwerk te verwittigen van een nieuwe productie
    • Nike+ biedt ook de mogelijkheid om automatisch de notities in je online hardlooplogboek te delen op Path, Twitter en Facebook: via je eigen account.

    Clustering staat en valt bij het goed uitvoeren van tagging. Steeds vaker wordt er bij aanvang van een bijeenkomst gemeld wat de juiste hashtag is. Alle content met die hashtag (foto's, tweets, blogposts, video's) kan vervolgens overzichtelijk bij elkaar worden gebracht.

    Meer profielen per persoon

    Niet alleen content wordt geaggregeerd. Met de groei van het gebruik van Social Media neemt het aantal profielen per persoon toe, ongeacht of er actief gebruik van wordt gemaakt. Ook hier ontstaat een vraag bij gebruikers voor aggregatie, overzicht, bundeling. Diensten die een online visitekaartje aanbieden zijn bijvoorbeeld. Realmee of CardCloud. Daarnaast wordt je Google profiel naar mijn idee ook heel belangrijk, zeker gezien de SEO kansen die dit biedt en het groeiende aandeel van Google+. Dan zijn er ook nog de 'traditionele' directories: denk bijvoorbeeld aan WieoWie.

    Ook voor verkeer de andere kant op (een bericht publiceren naar meerdere kanalen) zijn er diensten beschikbaar: bijvoorbeeld Hellotxt en Ping.fm. Je selecteert de netwerken waarnaar je wilt posten en verstuurt het bericht. Dit werkt wel doublures in updates in de hand en je moet ook wel controleren of de berichten inderdaad zijn geplaatst, want dit gaat niet altijd in een keer goed. Verder is dit 'multi platform posten' handig om op meerdere plekken tegelijk iets van je te laten horen, de response die dit mogelijk tot gevolg heeft moet natuurlijk wel per platform worden afgehandeld.

    De behoefte aan aggregatie, filtering en de mogelijkheid om op meerdere platformen te kunnen publiceren, wordt door de toenemende informatiestroom steeds groter. Diensten die dit onderkennen en kunnen integreren binnen hun bestaande dienstverlening danwel een dienst kunnen opzetten die hier goed op inspeelt, worden de winnaars van de volgende hype."

    Lode Broekman is Organisatieadviseur voor Broekman Marketing Advies.

    Op 31 mei vindt het  Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media plaats in Diemen, met keynotes van onder andere Doekle Terpstra en  Tracy Playle. Download  hier het programma.