Zoek de spoof

Nieuws | de redactie
27 juni 2012 | Hoe beïnvloeden dwanggedachten de mate van gezichtsbeharing? Wat is het effect van alcoholconsumptie en frustratie op experimentele graffiti? En kunnen duiven verschil maken tussen schilderijen van Monet en Picasso?

Curieuze onderzoeksconclusies creëren goede nieuwsberichten. Enmedia-aandacht helpt ambitieuze onderzoekers om hogerop te komen.Zo wordt het ‘masseren van data’ of anderszins ‘foefelen’ wel heelverleidelijk. Of zoals econoom Ronald Coase het verwoordde: “If youtorture the data long enough, it will confess.”

Sociaal-psycholoog Neil Martin, maakte een ‘weird and wonderful’-overzicht van de vreemdste onderzoeken.Aan de lezer de opdracht om de ‘nepper’ uit de lijst te halen.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK