• A
  • A
  • Gratis online onderwijs breekt door

    - Steeds meer kennisinstellingen richten zich op Open Access en gratis online onderwijs. Met nieuwkomers als Stanford en nu ook Google wordt het voor traditionele aanbieders steeds moeilijker. Er ontstaan nieuwe modellen, maar overleven ReedElsevier en consorten dat?

    Nieuwkomers

    Nu ook Google een eerste stap in de wereld van online onderwijs heeft genomen lijkt er definitief een nieuw tijdperk aangebroken. Hebben grote uitgeverijen een adequaat antwoord op deze nieuwkomers? Google lanceerde de open access software Course Builder

    In de toekomst hoopt Google dat iedereen deze software kan gebruiken om zijn eigen lesstof te ontwikkelen en aan te bieden. Ook anderen zitten niet stil. De prestigieuze universiteit van Stanford werkt zelf ook aan een eigen vernieuwend platform voor online leren en onderzoek: Class2Go

    Ook vanuit Stanford komt het al enige tijd lopende Udacity-project dat gratis online cursussen aanbiedt met name met een focus op programmeren. Udacity is een initiatief van Sebastian Thrun, David Stavens, en Mike Sokolsky en is een uitvloeisel van de gratis lessen in computer science die in 2011 op Stanford werden aangeboden. 

    Businessmodel onhoudbaar 

    Het is duidelijk dat Open Access steeds meer terrein wint en dat er steeds meer gratis online lesstof wordt aangeboden. Wat betekent dat voor wetenschappelijke tijdschriften als Elsevier?

    Claudio Aspesi analist bij Bernstein Research voorspelde: "It could drive the profitability of the journal business of Elsevier down by as much as 60%". De druk op het business model van Elsevier is groot, volgens Aspesi worden de gevolgen door investeerders onderschat.

    De Britse minister van Wetenschap David Millets waarschuwde de sector al eerder dat het zijn businessmodel zal moeten aanpassen door de komst van Open Access: "I realise this move to open access presents a challenge and opportunity for your industry, as you have historically received funding by charging for access to a publication". 

    "Nevertheless, that funding model is surely going to have to change … To try to preserve the old model is the wrong battle to fight. Look at how the music industry lost out by trying to criminalise a generation of young people for file sharing." 

    Uitgevers nog niet verloren 

    Breken er gouden tijden aan voor Anka Mulder, voorzitter van het wereldwijde consortium voor Open Course Ware en is het einde oefening voor commerciële wetenschappelijke uitgevers?

    Kent Anderson , expert op het gebied van medische wetenschappelijke tijdschriften, denkt van niet. 

    "These publishers have the staff, contracts, contacts, infrastructure, experience, archives, and technologies that can help them turn the corner into an Open Access world with more than a bit of "Tokyo drift" flair, if that's where the market goes.". 

    Anderson gelooft dat Aspesi's bezorgdheid misplaatst is. Commerciële uitgevers hebben zich vaker aangepast aan nieuwe ontwikkelingen. Van business modellen gebaseerd op abonnees in de jaren veertig tot de opkomst van de gedrukte advertentiemarkt in de jaren tachtig en de online verkoop in de late jaren negentig. "Never underestimate the power of scale combined with the motivation of having something to lose".

     


    Gerelateerd nieuws:
    21 oktober  Chinese MOOCs uit Delft
    16 oktober  Geen groei zonder wortels
    10 oktober  Staatspedagogiek als verslaving
    9 oktober  Rebellen van de rector
    8 oktober  Aida en Nicomachos
    6 oktober  Ook na aardgas excellent