• A
  • A
  • Zwaardere toetsen met betere cijfers

    - Wolter Mooi, hoogleraar pathologie (VUmc) biedt zijn onderwijs aan via iTunes U en YouTube en discussieert via Facebook met zijn studenten over de lesstof. Het leverde hem de VU-onderwijsprijs op. “Ik vind dat je alles moet doen wat in je macht ligt om de studieprestaties te verbeteren.”

    Sinds een paar jaar is de VU-patholoog begonnen met het aanbieden van zijn lesstof en voorbeelden via internet. “Studenten kunnen nu op hun eigen tempo en in hun eigen tijd de studiestof en de preparaten bestuderen. De toets cijfers zijn daardoor dramatisch gestegen, ook nadat ik de toetsen had verzwaard. Ik kreeg zelfs vragen van de examencommissie of ik de toetsen niet te makkelijk maakte.”

    Belemmeringen wegnemen

    De drang om zoveel mogelijk onderwijs gratis en online aan te bieden is bij Mooi geboren, omdat hij zo veel mogelijk belemmeringen tot studeren bij studenten wil meenemen. “Ook financiële. Daarom wil ik hoogwaardig studiemateriaal bij voorkeur gratis aanbieden.”

    “Waar het mij om gaat is dat zoveel mogelijk studenten toegang hebben tot de beste colleges die beschikbaar zijn. Zo kan er tussen onderwijsinstellingen een spel der krachten ontstaan waarin we dingen naar de gunst van de online student.” Als het aan Wolter Mooi ligt is het doel dan ook zoveel mogelijk Open Courseware als dienst in en aan het hoger ondewijsproces.

    Initiatief bij student én docent

    Met die houding lijkt Mooi vooralsnog een uitzondering. Met name op bestuurlijk niveau lijken, zo bleek onlangs op het NHOC, Open Educational Rescources nog niet overal even hoog op de agenda te staan. Een van de onderzoekers daar vertelde, dat bij een reeks gesprekken met colleges van bestuur over de aanpak van nieuwe digitale mogelijkheden voor gevarieerd en succesvoller HO-aanbod een groot deel van hen nog nauwelijks weet had van de opmars daarvan.

    Volgens de VU-patholoog moet het juist van docenten én studenten komen, om online education ten volste te benutten. “Studenten moeten geïnteresseerd zijn in online studiemateriaal – en dat zijn ze als ze merken dat het helpt om hun toetsen te halen – en docenten moeten bereid zijn het strijdtoneel te betreden. Het hoeven heus geen gelikte filmpjes te zijn.”

    U leest het hele interview  met Wolter Mooi in het meest recente SURF magazine op blz7-8. Abonneren op SURF magazine kan kosteloos via deze link.