Eigentijds onderwijs bijeen

Nieuws | de redactie
21 januari 2013 | Op welke manier geef je eigentijds onderwijs vorm? Om dit succesvol te doen, gaan jonge docenten met ervaren experts in gesprek om geïnspireerd te raken van elkaars ideeën. Deze manier van kennisoverdracht is helemaal in de geest van de Obama Summit in maart.

Door de technologische ontwikkelingen zijn de mogelijkheden om het onderwijs te vernieuwen talrijk. Zeker bij deze generatie scholieren die in alle omvang al gebruik maken van alle denkbare digitale mogelijkheden. In aanloop van de Obama Summit die dit voorjaar naar Amsterdam komt, is dit weer een mooi voorbeeld hoe docenten van elkaars best practices leren. Om op die manier het onderwijs toekomstbestendig te maken, zodat leerlingen zo goed mogelijk worden klaargestoomd voor de uitdagingen van de eenentwintigste eeuw.

Op donderdag 7 februari organiseert Studelta in Deltadok (Amsterdam Noord) een kenniscafé over eigentijds onderwijs. Deze bijeenkomst heeft als doel om met verschillende invalshoeken en met een frisse blik van jong talent en experts in gesprek met elkaar te gaan over ervaringen en ideeën van eigentijds onderwijs.  U kunt kosteloos naar deze bijeenkomst om hier samen met andere inspiratie op te doen.

Het generatie perspectief

Er komen een aantal interessante keynote speakers, de eerste is Aart Bontekoning. Hij vraagt zich af hoe generatie Y (geboren vanaf 1985) een waardevolle bijdrage kan leveren aan eigentijds onderwijs.  Wat zijn juist de kenmerken van de huidige scholieren de “Digi generatie” of  “Heldere generatie Z” (2000-2015)?

Aart Bontekoning is organisatiepsycholoog en generatie-expert. In 2010 verscheen zijn boek ‘Het generatieraadsel’ waarin hij verslag deed van 15 jaar generatieonderzoek in organisaties.  Met zijn nieuwste boek ‘Generaties! Werk in uitvoering’ maakte hij zijn werk toegankelijk voor een breder publiek.

Hoe maken en houden we het onderwijs eigentijds?

Dit thema zal behandeld worden door een aantal sprekers, waaronder de Denkfiguren. Simon Verwer en de zijnen houden van innovatieve & controversiële ideeën: hoe richten we het onderwijs van de 21e eeuw in? Samen vooruit kijken naar het bestaansrecht van de school in een digitale wereld! De Denkfiguren zijn in 2011 opgericht en hebben als doel om onderwijs aantrekkelijker, beter en slimmer te maken, onder andere door samen te werken met het bedrijfsleven.

Anderen die komen optreden zijn:

Kimon Moerbeek is werkzaam bij Nederland Kennisland en bedenker van de Onderwijspioniers. Wat hebben leraren nodig om op school te kunnen pionieren? Leren en samenwerken op basis van hun eigen ideeën en kan veel opleveren. Het pionieren met vernieuwing in het onderwijs door leraren zelf zou in het onderwijs van de 21e eeuw centraal moeten staan. Maar hoe organiseer je dat?

The Crowd NL is een snel groeiend initiatief dat zichzelf omschrijft als een “open professionele leergemeenschap”. Het is zowel een netwerk als een platform voor onderwijsprofessionals die de regie voor een levenslang leren zoveel mogelijk in eigen hand willen houden en samen willen werken aan inspirerend onderwijs voor de toekomst”.

Timo Kos is werkzaam bij de onderwijstak van Capgemini en voorzitter van Khan Academie NL. Hij vertelt over de laatste trends, ontwikkelingen en kansen die digitalisering biedt en wat dit betekent voor lange termijn investeringen, zowel qua middelen als qua personeel.

Joosje de Hoop is werkzaam op het Montessori Lyceum te Amsterdam als e-coach en docent. Ze neemt ons mee in de uitdaging om digitale ontwikkelingen effectief te laten landen in de schoolorganisatie.

Stan Putman (www.stanputman.nl) noemt zichzelf mediajunk en leefde voor zijn profielwerkstuk een maand lang zonder media. Hij neemt u graag mee in zijn ervaringen! Hoe gaat u met deze nieuwe media om op school? Stan won met zijn profielwerkstuk verschillende prijzen!

Aanmelden

Inloop op 7 februari is om 16:00 uur en het programma begint om 16:15, gratis aanmelden kunt u hier.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK