Hoe houdbaar blijft HO?

Nieuws | de redactie
11 maart 2013 | “Open Education Resources lijken de stap te maken naar een volgende fase van ontwikkeling en rijpheid,” volgens het Trendrapport OER 2012 van SURF krijgt Open Education nu echt voet aan de grond. “Het is maar de vraag of het businessmodel van een traditionele universiteit nog houdbaar is.”

“When Tom Friedman writes in the New York Times about MOOCs, you know they’ve reached the level of national conversation, not just in education circles but out there.” Met dat citaat laat het Trendrapport zien dat Massisve Online Open Education definitief is doorgebroken. “Van NRC en de Volkskrant tot Editie NL, van ScienceGuide tot het Hoger Onderwijs Persbureau. OER is geen onbekend begrip meer.”

Jaren van rijping

Dat is echter geen reden om nu achterover te gaan leunen. Juist de volgende fase is van belang voor de definitieve vestiging van de ontwikkelingen die OER de afgelopen tijd op de agenda hebben gezet. “Na een hoogtepunt volgen vaak enige jaren van desillusie en rijping, waarin de zwakheden van een innovatie worden uitgefilterd, uitdagingen worden aangegaan om tot een beter product te komen, en businessmodellen fine tuning ondergaan.”

In het Rapport dat tot stand is gekomen met medewerking van HO-medewerkers uit heel Nederland die zich met het thema bezighouden, wordt in verschillende artikelen stilgestaan bij de ontwikkelingen en kansen voor Open Education. Zo gaat het artikel van Robert Schuwer en Ben Janssen van de OU en Willem van Valkenburg van de TU Delft in op de kansen die MOOC’s het onderwijs de komende jaren te bieden hebben.

Volgens de schrijvers moeten HO-bestuurders zich de komende jaren nadrukkelijk gaan bezinnen op een strategie rond de ontwikkeling van MOOC’s. “Dat MOOC’s in 2012 gezorgd hebben voor behoorlijk wat consternatie én verwachtingen is zeker. Feit is ook dat durfkapitalisten aanzienlijke investeringen doen in deze vorm van open onderwijs. Deze ‘monetarisering’ van het internationale hoger onderwijs kan ook gevolgen hebben voor het Nederlandse hoger onderwijs.”

De houdbaarheid van de universiteit

Sylvester Draaijer (VU) en Sofia Dopper (TU Delft) gaan in op de mogelijkheden tot het accrediteren van online onderwijs. In Amerika worden hier de eerste stappen al gezet en Draaijer en Dopper voorspellen als de drempel van het accrediteren wordt overkomen, dan biedt dit lerenden de vrije ruimte zelf hun onderwijs in te richten. “Het is maar de vraag of met deze ontwikkelingen het businessmodel van een traditionele universiteit of hogeschool nog houdbaar is.”

Volgens Fred Mulder van de OU is het juist daarom zo van belang nu aan te haken bij de ontwikkelingen van Open Education Resources. Recent bleek al dat er nog sprake is van veel bestuurlijke aarzeling op dit punt. Mulder stelt dat er “nog een hele weg te gaan is om uiteindelijk alle instellingen voor hoger onderwijs te mobiliseren voor OER. Om zo de Nederlandse traditie in innovatie, kwalitatief hoogstaand onderwijs en internationale oriëntatie te koesteren en te bestendigen. Dat is een zaak van lange adem, maar we kunnen er niet meer omheen.”

U leest het volledige Trendrapport OER 2013 van SURF hier


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK