Nieuwe rol voor de bibliotheek
Met de grote groei van nieuw openbaar lesmateriaal wordt het voor docenten en studenten steeds moeilijker door de bomen het bos te zien. Volgens het OER Trendrapport van SURF gaat dit met name bij de bibliotheken van universiteiten en hogescholen voor een verandering zorgen in hoe er gewerkt gaat worden. Zij zullen die stromen aan informatie moeten bewaren.
Content betekenis geven
Cora Bijsterveld van de TU Delft ziet dan ook een belangrijke rol weggelegd voor een specialist op het gebied van content curation die over een specifiek onderwerp digitale content zoekt, verzamelt en presenteert. “Hij genereert dus niet zelf nieuwe content, maar verzamelt content die al online aanwezig is. Belangrijk voor goede content curation is dat de content op een betekenisvolle manier wordt verzameld rond bepaalde thema’s.”
Docenten hebben vaak de tijd niet om dit te doen naast hun onderwijs- en onderzoektaken. “Content curation is immers niet alleen het verzamelen van links. Het is zeer belangrijk dat de informatie in context geplaatst wordt.” Als dat goed gebeurt kan nuttig OER-materiaal weer functioneel gebruikt worden in het reguliere onderwijs, zo stelt Bijsterveld.
Begeleiding van studenten
Naast het beheer, kan een content curator vanuit de bibliotheek ook “studenten begeleiden bij het zoeken en vinden van online lesmateriaal, dat een hulpmiddel kan zijn voor de studenten bij het bestuderen van moeilijke onderwerpen.”
Voor de nieuwe rol die bibliotheekmedewerkers zullen moeten gaan beheersen, zijn velerlei tools aanwezig. Het OER Trendrapport laat verschillende de revue passeren. Bekende en minder bekende programma’s als Paper.li en Storify helpen om artikelen en OER te rangschikken en te beheren, terwijl een Tumblecloud gebruikt kan worden bij het gezamenlijk vertellen van verhalen met behulp van multimedia. Een uitgebreide lijst met tools vindt u hier.
U vindt het OER Trendrapport van SURF hier
Meest Gelezen
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
‘Door onwetendheid over nudging stuurt docent soms richting verkeerd gedrag’
Bestuurders TU Delft schermen met aftreden, maar kiezen voor confrontatie met Inspectie
‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’
Ambtenarenschool heeft onterecht diploma’s uitgereikt, stelt Onderwijsinspectie