MOOCs splijtzwam of niet

Nieuws | de redactie
8 mei 2013 | De ontwikkeling van open online onderwijs kent felle voor- en tegenstanders. Anka Mulder van de TU Delft verbaast zich over de oplaaiende discussie. “It is ironic that a movement that started out to increase access of higher education to as many people as possible is now criticized over exactly this point."

Anka Mulder, het nieuwe lid van het CvB in Delft, houdt zich als aanvoerder van een groot wereldwijd consortium al langer bezig met open online onderwijs. In haar blog op de site van de TU Delft verwondert ze zich over de monomanie van de ‘MOOC-movement’. “As if there are no other interesting online education initiatives.”

MOOCs staan niet alleen

Volgens Mulder zijn MOOCs bedoeld om een grote hoeveelheid lerenden te bereiken, maar zijn er voor veel groepen ook hele andere mogelijkheden voorhanden in het online onderwijs. “I do not believe that MOOCs are the end of history with regard to online education. I am convinced that they are an important step, but more steps will be taken.”

De stap die MOOCs betekenen in de ontwikkeling van online leermaterialen wordt niet door iedereen met gejuich ontvangen. De San Jose State University kondigde eerder dit jaar al aan via MOOCs behaalde studiepunten officieel te gaan accrediteren. Die ontwikkeling leidt binnen de Californische universiteit nu tot weerstand van docenten.

Twee typen universiteit

De docenten in San Jose vrezen vooral voor een maatschappelijk schisma. “Should one-size-fits-all vendor-designed blended courses become the norm, we fear two classes of universities will be created: one, well-funded colleges and universities in which privileged students get their own real professor; the other, financially stressed private and public universities in which students watch a bunch of video-taped lectures.”

Anka Mulder verbaast zich over die argumentatie. “It is ironic that a movement that started out to increase access of higher education to as many people as possible is now criticized over exactly this point.”

Zij ziet niet in waarom MOOCs nu het verwijt krijgen een elitair systeem van hoger onderwijs te creëren. “Is regular campus education better? Are the problems new? Campus education has to deal with quality issues as well, notably in undergraducate education.”

Geen kloof

De opkomst van MOOCs zal volgens Mulder dan ook niet voor een kloof zorgen tussen hen die zich wel persoonlijk hoger onderwijs kunnen veroorloven en hen die dat niet kunnen. Alleen al omdat ze vergelijkbare problemen kennen en het één niet beter is dan het ander. “Regular education also still mostly consists of lectures and tests.”

“Let’s face the facts. Millions are using MOOCs so apparently MOOCs are addressing a demand. These people pay nothing for their courses and still get quality education, sometimes great, sometimes average, but still better than none at all. I am hoping that this discussion does not divert us from the real issue: how do we provide access to a growing number of students, who do not have the means or opportunity to get it.”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK