Hoger onderwijs loterij?
Wanneer beschikbare studieplaatsen worden verdeeld door middel van loting, spelen inhoudelijke argumenten geen rol meer. Loting geeft alle kandidaten dezelfde kansen, maar gaat voorbij aan hun individuele kwaliteiten. Ook is er geen aandacht voor mogelijke alternatieven. Is dit rechtvaardig, of juist niet? Onder welke voorwaarden is de gelijkheid van loting aanvaardbaar of zelfs wenselijk?
Ook in Nederland wordt loting de laatste dertig jaar steeds vaker toegepast als verdelingsinstrument. Loting bij de toegang tot onderwijs staat nu sterk ter discussie. De sprekers van deze KNAW-themamiddag stellen eerst historische en filosofische vragen over de rechtvaardigheid van loting. Daarna spitst het debat zich toe op loting in het hoger onderwijs. Wat is de waarde van loting vergeleken met andere selectiemethoden?
Is loting (on)rechtvaardig?
KNAW-studiemiddag op 16 september, vanaf 13.30 uur in het Trippenhuis, Kloveniersburgwal 29, 1011 JV Amsterdam
Programma
13.30 uur Opening
13.35 uur Blok 1
Inleiding door Josine Blok, Universiteit Utrecht
Kan loting tot een rechtvaardige allocatie leiden?
Ingrid Robeyns, Erasmus Universiteit Rotterdam
Deliberatie of loting?
Bert van den Brink, Universiteit Utrecht
Waarom werden in klassiek Athene politieke ambten verdeeld door loting?
Josine Blok, Universiteit Utrecht
15.00 uur Pauze
15.30 uur Blok 2
Inleiding door Margo Trappenburg, Universiteit vanAmsterdam en Universiteit Utrecht
Loting en andere vormen van selectie bij HBO-fysiotherapie
Martijn van het Hoofd, Hogeschool Utrecht
Selectieve propedeuse. Selectie bij HBO-oogzorg
Nancy Hartgring, Hogeschool Utrecht
Loting bij HBO-mondzorg
Frank Posthumus, Hogeschool Utrecht
Loting in het hoger onderwijs: waarom wel of niet loten?
Pieter Drenth, emeritus Vrije Universiteit en
Olle ten Cate, Universitair Medisch Centrum Utrecht
Forumdiscussie met de middagsprekers onder leiding vanMargo Trappenburg
17.00 uur Afsluiting en borrel
U kunt zich hier aanmelden voor deelname aan de studiemiddag
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Waarom het nu niet lukt om medezeggenschap in hbo te versterken’
‘Sluijsmans et al. slaan de plank volledig mis’