Durven als wisselwerking

Nieuws | de redactie
18 november 2013 | Het nieuwe #HBOdiscours kijkt naar wat werkt bij het inspelen op de arbeidsmarkt van nu en waarom. Doekle Terpstra gaat in debat over “wat gaat goed en wat kan beter?” Inholland-onderzoeker Hans den Hartog, Siemens topman Ab van der Touw en Bernard Wientjes geven schoten voor de boeg.

Het #HBO-discours op woensdag 20 november gaat uit van dynamiek. “De arbeidsmarkt is volop in beweging. Zo blijft de vraag naar technici groeien, begint  één op de tien werkenden als zzp’er en stellen werkgevers steeds hogere eisen aan hun werknemers. Hbo-opleidingen spelen hier op in door meer colleges in ondernemen te geven of bijvoorbeeld techniekopleidingen te verbreden.”

Expertise en vakmanschap

De Centres of Expertise waarin hogescholen en bedrijven nauw samenwerken, bevorderen het onderzoekend vermogen van studenten en stimuleren innovaties in het beroepenveld. Samenwerking tussen HBO, MBO en bedrijven moet dan ook gemakkelijker worden.

Daarom zullen hun samenwerkingsverbanden in de vorm van Centres of expertise en Centra voor innovatief vakmanschap vanuit OCW en het bedrijfsleven extra worden ondersteund. Minister Bussemaker heeft dit recent de Kamer gemeld en Ab van der Touw van Siemens legde daar de basis voor. Hun beider betoog daarover leest u hier.

De Vereniging Hogescholen erkent dat “ondanks al deze goede initiatieven een groeiende groep hbo-ers ontevreden blijkt te zijn over de kennis die ze als afgestudeerde student meenemen naar de praktijk. Dit blijkt uit de HBO-monitor van de Vereniging Hogescholen die jaarlijks onderzoekt of afgestudeerde hbo’ers, zowel werkend als werkzoekend, tevreden zijn over hetgeen ze tijdens hun opleiding hebben geleerd. De afgelopen jaren is de tevredenheid licht gedaald.

Credo gestalte geven 

Dat leidt binnen Inholland tot de vroeg: ‘voldoet de school nog aan de technologische expertise en verwachtingen van de student van nu?’ Hans den Hartog, research fellow van de kenniskring Digital World, vraagt zich af hoe ‘modern onderwijs’ de student het best kan voorbereiden op de arbeidsmarkt van de toekomst en analyseert in welke vorm digitaal onderwijs het best kan worden aangeboden: “Binnen Inholland kunnen we, doordat we in rustiger vaarwater zijn gekomen, onze energie weer volop richten op onderwijsontwikkeling en ons credo ‘de docent centraal’ gestalte geven in de dagelijkse lespraktijk. Hoe ‘maken’ we modern onderwijs?”

Daarbij is voor hem en zijn onderzoek de vraag vanuit de professies belangrijk naar welke ontwikkelingen in de buitenwereld de hogescholen ‘naar binnen’ vertalen, zodat studenten voorbereid blijven op de arbeidsmarkt van 2017 en daarna. Voldoet de school nog aan de technologische verwachtingen van de student in de 21e eeuw? Versterkt school het gebruik van technologie ook na de opleiding eigenlijk wel?

Kleurige badkuipen van Wientjes 

Bernard Wientjes gaf als ondernemer een hel eigen klankkleur aan de relatie tussen opleiding, arbeidsmarkt en ondernemerschap. Zijn kleurrijk verhaal over hoe hij als jong ondernemer zijn inspiratie, ‘drive’ en creativiteit durfde te volgen, geeft weer een andere blik op de relatie HBO-arbeidsmarkt. Opgeleid als jurist nam hij al op 24e jarige leeftijd het familiebedrijf over. “Terwijl het bedrijf vooral kunststoffen produceerde voor andere producenten zag ik al snel, hier kunnen we ook badkuipen van maken. Tot die tijd waren alle badkuipen namelijk van die grote gietijzeren bakken.”

“Als échte ondernemer lees je alle rapporten van je marketingafdeling, maar doe je er uiteindelijk niets mee,” was een van zijn apodictische lessen. Tijdens de eerste ‘topontmoeting’ bij De Haagse Hogeschool gaf Wientjes een kijkje in de keuken. Beter gezegd, een inkijkje in die andere sector die zo gebaat zou zijn bij een gezonde woningmarkt, de badkamer. Naast een oproep aan hogescholen en universiteiten om innovatiever te worden en de innovatiebox meer te gebruiken, leverde hij de HBO’ers een hele reeks lessen in ondernemerschap.

Wisselwerking staat centraal

Tijdens het #HBOdiscours op 20 november aanstaande plaats van 16.30 tot 18.00 uur bij Hogeschool Inholland Den Haag staat de wisselwerking tussen het hbo en het werkveld centraal. Hoe zorgen de hogescholen dat hun opleidingen aansluiten bij de vraag uit de arbeidsmarkt? En op welke wijze is het werkveld in dialoog met de opleiding? Wat gaat goed en wat kan beter zodat professionals goed voorbereid de arbeidsmarkt op gaan? Aan de hand van praktijkvoorbeelden bij Inholland gaan de aanwezigen hierover in debat met studenten, werkgevers, docenten, bestuurders en beleidsmakers. 

Meer info en aanmelding vindt u hier


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK