Talent opleiden en aantrekken
Welke landen zijn het succesvolst in het aantrekken van talent, en het bestaande talent zo goed mogelijk tot bloei laten komen? In de ‘INSEAD’s Global Talent Competitiveness Index’, die 103 landen hierop rangschikt, bestaat de top 10 van meest succesvolle landen voor het grootste deel uit rijke Europese landen. Zwitserland staat voor Singapore en Denemarken op de eerste plek, Nederland staat zesde. Ook Singapore en de Verenigde Staten doen het goed.
De ranking toont aan dat succesvolle landen zowel beschikken over goede mondiale en academische vaardigheden als sterke beroepsgeoriënteerde vaardigheden. Sommige landen verkrijgen deze vaardigheden vooral via een sterk en gebalanceerd onderwijssysteem, andere landen vertrouwen meer op slim immigratiebeleid. De INSEAD toetste landen op variabelen op deze beide thema’s.
Vrouwelijke technici nodig
Nederland scoort wederom goed in een ranking. Zowel in het opleiden van talent als in het aantrekken van talent staat Nederland op de zesde plaats. Toch zijn er wel enkele, bekende, verbeterpunten. Nederland is een van de koplopers qua vrouwelijke Kamerleden maar de realiteit op de werkvloer is minder gelijk. Nederland scoort onder het gemiddelde qua vrouwelijke technici en professionals.
Nederland staat bekend als een erg geïnternationaliseerd land, met een hoop bekende multinationals. Toch besteden buitenlandse investeerders weinig in de Nederlandse economie, 63 landen doen het beter op dit punt. Een ander punt van zorg is de hoogte van de lonen in verhouding tot de productiviteit, daar komt Nederland niet verder dan een 56e plek.
Goed scoort Nederland op innovatieve output en de toegang tot groei mogelijkheden. Ook kunnen Nederlandse jongeren nog relatief makkelijk aan werk komen, maar vijf landen doen het op dit punt beter. Absoluut top is het niveau van interne concurrentie in Nederland. Volgens Bruno Levin van INSEAD is dat dé manier om op langere termijn de concurrentie aan te gaan met andere landen. Hij raadt grotere landen aan om ook de interne concurrentie te versterken.
Het Zwitsers model
Zwitsers beschikken zowel over excellente kennisvaardigheden als de praktische vaardigheden. Dat dit geen nieuw gegeven is bewijst de al eeuwenlang florerende horloge- en klokkenindustrie. Wat Zwitserland onderscheid van andere kennisnaties met goed beroepsonderwijs als Oostenrijk en Duitsland is een succesvol stage programma om jongeren zo goed mogelijk voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Als een Zwitser zich eenmaal op de arbeidsmarkt bevindt kan hij of zij zich eenvoudig en snel laten bijscholen op het moment de baan veranderd. Veel Zwitsers verwisselen daarom regelmatig hun kantoor voor de schoolbanken.
De onderzoekers onderscheiden drie verschillende strategieën van de ´toplanden´. Het hoogst genoteerd staan landen die erg goed scoren op het binnenhalen van talent. Behalve Nederland hebben ook Singapore, Denemarken, Zweden, Finland, IJsland, Luxemburg en Groot-Brittannië. Veel van deze landen hebben een top onderwijssysteem zoals blijkt uit PISA en PIAAC rankings van de OECD. Door de vergrijzing zijn bedrijven in deze landen steeds meer genoodzaakt toptalent uit het buitenland te halen.
Iets lager op de ranking staan grote, industriële landen met een eeuwenlange traditie van immigratie, zoals de Verenigde Staten, Canada en Australië. De derde groep bestaat uit opkomende landen die talent nodig hebben om een kennisinfrastructuur op te bouwen, hun economie te ontwikkelen en hun economie op te krikken. “Montenegro en Maleisië bijvoorbeeld hebben een focus op de vaardigheden van hun beroepsbevolking die in hun buurlanden ontbreekt,” zegt Bruno Levin.
Meest Gelezen
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
‘Door onwetendheid over nudging stuurt docent soms richting verkeerd gedrag’
Bestuurders TU Delft schermen met aftreden, maar kiezen voor confrontatie met Inspectie
‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’
Ambtenarenschool heeft onterecht diploma’s uitgereikt, stelt Onderwijsinspectie