Popmuziek helpt Engels leren

Nieuws | de redactie
28 maart 2014 | Kinderen leren beter Engels als ze actief gebruik maken van popmuziek, dat blijkt uit onderzoek van de UTwente op basisscholen in Nederland. “Het motiveert leerlingen en maakt dat ze graag met Engels bezig zijn, zowel in de les als daarbuiten,” zegt Marjolein van Klink.

Van Klink onderzocht de programma Groove.me, een wereldwijde lesmethode die kinderen Engels leert met behulp van popliedjes. Het UT-onderzoek is uitgevoerd onder 341 kinderen van in totaal 31 verschillende basisscholen in Nederland. De studie laat zien dat leerlingen die de methode gebruiken gemotiveerder zijn om Engels te leren.

“Ze zijn er graag mee bezig en vinden het vak en de lessen leuk,” zegt Marjolein van Klink. Volgens de onderzoeker leren Groove.me-leerlingen met meer plezier en gaan ze met relatief gemak door de lessen heen.

De lesmethode Groove.me was twee jaar geleden een primeur in onderwijsland en werd destijds bekroond met de internationale Comenius award. Inmiddels werken meer dan 1000 basisscholen er met de methode. Jorien Castelijn van Blink Educatie dat de onderwijsmethode ontwikkelde is blij met de onderzoeksresultaten en het succes van de methode.

“Steeds meer scholen gaan ertoe over om al Engels te geven op zeer jonge leeftijd. Kinderen pikken het dan heel snel op, en ook ouders geven de voorkeur aan een basisschool waar hun kind goed Engels leert.”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK