Duitsland: meer HO-praktijkmensen
Nog nooit studeerden zoveel jonge Duitsers aan universiteiten en hogescholen: 2,2 miljoen, 55% van de jongeren. Maar bedrijven klagen dat ze geen of nauwelijks studenten voor professionele vorming kunnen aantrekken. De Wissenschaftsrat komt met een advies om hier iets aan te doen.
Beierse snuffelweek
De beroepsgerichte opleidingen – vaak met en in bedrijven – moeten veel meer als gelijkwaardig aan de academische route worden gepresenteerd. Het VO, vooral de gymnasia, moet zijn leerlingen beter oriënteren op, en verbinden met dit type vervolgstudie. Stages en ‘snuffelweken’ in beroepsonderwijs en bedrijven moeten een vast onderdeel van de schoolopleiding worden, zoals al in Beieren gebeurt.
De studiekeuze moet bovendien flexibeler en gevarieerder worden voorbereid. “De beslissing daarvoor wordt vaak met secundaire argumenten gedaan,” zegt Wissenschaftsrat-voorzitter Wolfgang Marquardt. “Voorop staat vaak de maatschappelijke reputatie die men van een studie verwacht. Succes in een beroep komt echter dankzij feitelijke belangstelling, vaardigheden en perspectieven.”
Soepeler aan beide kanten
Scholieren moeten daarom aan twee kanten meer mogelijkheden krijgen. Wie een MBO/HBO-route kiest, moet zijn verdere HO-weg niet zien afgesneden worden, maar eenvoudiger door kunnen stromen naar academische studies. WO-uitvallers moeten tegelijk veel soepeler in voor hen verkorte HBO-trajecten verder kunnen.
De raad zegt zelf: “Die Empfehlungen unterstreichen, dass die Kombination berufsbildender und hochschulischer Ausbildungen zu attraktiven Qualifikationsprofilen führt. Entsprechend plädieren sie für einen deutlichen Ausbau der Ausbildungsangebote, die berufspraktische und wissenschaftliche Inhalte verbinden. ‘Die Berufswelt befindet sich in einem Wandel’, erklärt Marquardt. ‘Fachkräfte mit sowohl beruflichem als auch akademischem Bildungshintergrund sind mit ihrem Profil besonders gut auf die zukünftigen Anforderungen vorbereitet’.“
Meest Gelezen
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
‘Door onwetendheid over nudging stuurt docent soms richting verkeerd gedrag’
Bestuurders TU Delft schermen met aftreden, maar kiezen voor confrontatie met Inspectie
‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’
Ambtenarenschool heeft onterecht diploma’s uitgereikt, stelt Onderwijsinspectie