Politieke voorkeur voorspelt filmkeuze

Nieuws | de redactie
6 mei 2014 | De politieke voorkeur van het lokale publiek is een goede voorspeller van het succes van een film in een Amerikaanse stad of dorp. Republikeinen zien liever een blanke vrouw in de hoofdrol, Democraten geven de voorkeur aan een Afrikaans-Amerikaanse man, aldus Rotterdams onderzoek.

Universitair docent Jason Roos van de Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) deed onderzoek in Amerika naar het succes van films in 25 Amerikaanse staten. Politieke voorkeur blijkt een veel betere indicator voor het voorspellen van het succes van een film in een plaatselijke bioscoop dan traditionele marketingvariabelen zoals leeftijd, inkomen en opleidingsniveau.

Welke criteria voorspellen of een film een kaskraker wordt of een flop? Dat kunnen online beoordelingen of recensies zijn, maar bioscopen bedienen niet hele landen. Ze zijn er voor steden en dorpen. Filmvoorkeuren kunnen per stad sterk verschillen. Wat het lokale publiek wil zien, is wat er toe doet in de plaatselijke bioscopen. Maar hoe zoek je uit welke soort films je lokale publiek aanspreekt?

Voorkeur voor blanke vrouw

Dr Jason Roos analyseerde de kasgegevens van meer dan vijf jaar, van bioscopen in de onderzochte Amerikaanse staten. Hij ontdekte dat politieke voorkeur een veel betere indicator is voor het voorspellen van het succes van een film in een plaatselijke bioscoop dan traditionele marketingvariabelen zoals leeftijd, inkomen en opleidingsniveau. Republikeinse stemmers hebben de voorkeur voor films met een vrouwelijke blanke actrice in de hoofdrol, terwijl Democraten liever films zien met Afrikaans-Amerikaanse mannen in de hoofdrol.

De pers gebruikt termen als actie, thriller, komedie of drama om films te beschrijven. Volgens Roos vertellen deze genres ons niet genoeg over de films – en vertellen ze al helemaal niet wat klanten willen weten. Terwijl de Internet Movie Database (IMDb) een film categoriseert als een komedie of geen komedie, ontdekte Roos dat het belangrijker is voor klanten of de film geschikt is voor volwassenen of voor de hele familie, of dat de film emotioneel intens is of makkelijk weg te kijken.

Alle markten bestuderen

Roos stelt dat de filmindustrie de inkomstenvoorspellingen kan verbeteren door twee dingen te doen: denken over films op dezelfde manier als de bioscoopganger en politieke gegevens gebruiken om beter de verschillen tussen de lokale markten te begrijpen.

Voor deze studie werd de politieke voorkeur gebruikt om te begrijpen wat voor soort films mensen willen zien, maar deze gegevens kunnen ook worden gebruikt om consumentengedrag in alle markten te bestuderen. Denk aan het verbeteren van het begrip over wat voor soort auto mensen willen rijden, of wat voor soort kleding mensen willen dragen. De mogelijkheden zijn eindeloos, aldus Roos.

 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK