Onderzoek als vanzelfsprekendheid

Nieuws | de redactie
25 juni 2014 | "Het mooiste compliment dat we kregen is dat mensen zo weinig onderzoek in de nieuwe opleiding Business Studies terugzagen. Het zit er uiteraard in, maar volledig geïntegreerd en het is daarmee een vanzelfsprekendheid geworden," zegt Petra Biemans, lector HRM en Persoonlijk Ondernemerschap bij Inholland.

“Na enkele maanden als lector werkzaam te zijn dacht ik: ‘wat raar, ik werk nu in het onderwijs maar heb daar weinig mee te maken.’ Het was destijds lastig om toegang te krijgen tot het onderwijs, onderwijs en onderzoek waren strikt gescheiden processen.”

“Toen heb ik vanaf 2007 samen met mijn associate lector Sjaak Toonen, een HRM docent, hard gewerkt om het onderzoek veel meer met het onderwijs te integreren. Ik kwam er al vrij snel achter dat een goed intern netwerk van docenten essentieel is om dit voor elkaar te krijgen en daar hebben we vanuit het lectoraat hard aan gewerkt.”

Onderwijs en onderzoek integreren

“Wij waren al enkele jaren bezig met het versterken van onderzoek en onderzoekslijnen binnen de opleiding HRM toen het hele ‘Inholland-gedoe’ begon en alles in een stroomversnelling raakte. De ervaring die we toen hebben opgedaan, betaalt zich nu uit in de nieuwe opleiding Business Studies.”

“Ik was tot 2011 vooral bezig om de onderzoekslijnen in het HRM-curriculum te integreren totdat vanuit de domeindirectie het verzoek kwam  om dit breder op te pakken’. En het werd een succes. Na twee jaar volgen van een studie waarin een geïntegreerde onderzoeksleerlijn zit, waren de plannen van aanpak voor een onderzoek van studenten uit het tweede jaar al beter dan die uit jaar drie, die die onderzoeksleerlijn nog niet hadden. Dat liet zien dat onze visie ook in de praktijk werkte.”

HEAO 3.0

“Zomer 2012 ontwikkelde onze hogeschool het initiatief om een brede bachelor op het Economische vakgebied aan te bieden, de HEAO 3.0, zoals Doekle Terpstra het altijd zo mooi noemt. Men vroeg mij om daar  projectmanager van te worden. Niet standaard is het, dat een lector daarvoor gevraagd wordt, natuurlijk, maar gezien mijn vorige functie bij PinkRoccade verklaarbaar. Zes verschillende opleidingen moesten één goed, coherent geheel worden.”

“Het mooiste compliment dat we kregen is dat iemand zei: ‘ik zie er zo weinig onderzoek in terug.’ Het onderzoek zit er wel in, maar het is zo geïntegreerd in het curriculum dat het  geen afgezonderde  plek meer heeft. Het is een vanzelfsprekendheid geworden.”

“We hebben in het nieuwe curriculum goed gekeken hoe we de jongeren van nu betrokken houden bij het onderwijs, want jongeren van nu leren anders dan ik vroeger. Ik moest vroeger naar de bibliotheek voor een boek over Willem van Oranje, mijn zoon kijkt een filmpje op Youtube. Wat is daar nou minder goed aan, waarom klampen we ons zo ouderwets aan die boeken vast?” vraagt Biemans zich af.

“Ik denk dat we aan de vooravond van een paradigmashift op dit vlak staan.” Binnen Business Studies betekent dit dat we studenten actief aan de slag zetten met lesstof om deze te verwerken op een eigentijdse manier. En dat naast boeken, ook filmpjes, weblectures en een digitale leeromgeving, allemaal een plek hebben.”

Een gemeenschappelijke visie

“Onze eerste stap om van 1 naar 6 opleidingen te gaan was om een gemeenschappelijke visie te ontwikkelen, daarvoor zijn we onderzoekend te werk gegaan en hebben we het werkveld en alumni ingeschakeld. Na veel gesprekken en lees- en zoekwerk zagen we dat er een grote behoefte is aan werknemers die over de muren van het eigen vakgebied kunnen heenkijken. Een persoon die niet meer denkt en redeneert vanuit zijn eigen koker, maar het geheel overziet en zo de problematiek aanvliegt.”

“In de praktijk werk je nooit alleen, maar steeds met mensen met eenzelfde achtergrond en daarnaast verandert de samenstelling van een team vaak van project tot project. We leiden ook niet op voor managers, want door de verplatting van organisaties worden die functies overal weggesneden. Maar de rol van manager wordt steeds dominanter en wordt voor elke werknemer van belang. Dit heeft allemaal zijn plek gekregen in Business Studies”

Je bent pas oud als je niet meer leert

“Bij de opleiding Business Studies beginnen we breed, daarna specialiseren studenten zich pas in een van de zes richtingen.” Dat heeft als voordelen dat alle studenten een brede, flexibele basis hebben zodat ze ook beroepen kunnen uitoefenen die nog niet bestaan op het moment ze beginnen met studeren.

“Een mooi voorbeeld vind ik altijd de callcenter-medewerker. In 1995 had nog niemand daar van gehoord. Het enige wat je daartegen kan doen is studenten te leren dat ze zich moeten blijven ontwikkelen, ook als ze hun diploma eenmaal hebben. Een van mijn favoriete docenten op de universiteit zei altijd: ‘je bent pas oud als je niet meer leert.’ En dat kan je ook zijn op je vijfentwintigste.”

Toekomst voor brede bachelors

Bredere multidisciplinaire opleidingen zullen volgens Biemans de toekomst hebben. “Niet alleen docenten worden steeds enthousiaster, de groep intensief betrokken docenten is inmiddels gegroeid tot ruim 80 en ook het aantal aanmeldingen is ruim boven verwachting voor Business Studies.”

“Ik schrok toen ik me erin ging verdiepen. Vroeger kenden we alleen de HEAO, Sociale Academie en HTS. Maar er zijn op dit moment ruim 450 verschillende opleidingen. Hoe weet een student van 17 daaruit waar zij voor moet kiezen? Dan zijn brede opleidingen als Business Studies of de brede techniekopleiding van Hogeschool Zuyd een uitkomst. Studenten kunnen zich eerst laten inspireren, waarna ze daarna pas hoeven te kiezen voor een specifieke richting.”

“We doen binnen mijn lectoraat ook onderzoek naar de gevolgen van de verandering naar de brede opleiding Business Studies. We hebben een prachtige Master ‘Leren en Innoveren’. waarin studenten kunnen afstuderen op de effecten van de implementatie van de Business Studies. Bijvoorbeeld op de invloed op het studiesucces van studenten en de studentbetrokkenheid, maar ook op de effecten voor docenten. Ik vind dat prachtig, zij zoeken afstudeerthema’s en wij hebben een hele hoop dat we willen weten. Ook dan gaan onderzoek en onderwijs mooi samen.”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK