Britse blokkade in HO

Nieuws | de redactie
7 juli 2014 | Wat levert een HO-studie de student op aan kennis en kunde? Wat leert zij aan academische vaardigheden en hoeveel ‘leerwinst’ bidt dit nu echt? Het ‘Ahelo-project’ gaat dit meten en analyseren vanuit de OECD. Maar de Britten lijken dit te willen frustreren als ware het de EU.

Andreas Schleicher en de zijnen willen de rankings van HBO en WO een wezenlijke verbetering geven. Meten we nu vooral de R&D-reputaties en citaties als basis voor ‘lijstjes’, zij willen de inhoudelijke ‘leerwinst’ van studenten centraal stellen. Ahelo staat daarom voor de ‘Assesment of Higher Education Learning Outcomes’.

Wat leerde een 3e jaars?

Het project wil de impact van het onderwijs en de vorming bij de 3e jaarstudenten meten en de instellingen en HO-stelsels daarbij vergelijken en analyseren. De voortgang bij dit project is echter moeizaam. Schleicher heeft in de Financial Times nu de kat de bel aangebonden en niet toevallig daar. Hij stelt vast dat Ahelo geblokkeerd wordt door gevestigde belangen in het wereldwijde hoger onderwijs. Wie dat zijn is duidelijk: de Britse universiteiten en hun HO-minister David Willetts.

“Het verzet tegen de verdere ontwikkeling van Ahelo komt vaak van de meest prestigieuze instellingen. Zij hebben weinig te winnen ermee en veel te verliezen,” vermoedt Schleicher. Dit leidt dan ook tot een opvallend soort Brexit. Niet alleen in Brussel dus, maar nu ook in Parijs. Minister Willets heeft gemeld niet meer te willen meedoen, omdat de methodologie volgens zijn adviseurs niet zou voldoen.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK