Kans voor echte internationalisering
Coelen die als lector internationalisering aan Stenden is verbonden, werkt op de internationale campus in Doha, Qatar. De recente internationaliseringsvisie van het ministerie van OCW ziet hij als een verschuivin naar een daadwerkelijke “positionering van het hoger onderwijs naar een kenniseconomie met kansen voor getalenteerde jongeren.”
Overwinning voor Stenden
Bussemaker stelt in haar brief voor dat er financiele steun komt voor internationaal talent en dat de mogelijkheden voor transnationaal onderwijs worden verruimd. Dat laatste is een overwinning voor Stenden dat met vier international branch campuses al sinds 2002 als een Nederlandse pionier geldt op dit punt.
Coelen wijst er op dat Stenden in 2012 nog te horen kreeg dat het programma aangepast moest worden zodat in ieder geval 25% van het onderwijsprogramma in Nederland zou plaatsvinden. Die beperking wil Bussemaker nu wegnemen. “Dit brengt het Nederlands hoger onderwjis op één lijn met bijvoorbeeld het transnationale onderwijs zoals instellingen in het Verenigd Koninkrijk dat organiseren.”
Een positieve stap
De lector internationalisering van Stenden die eerder al op ScienceGuide pleitte voor ‘echt internationaal denken’ ziet dat Bussemaker nadrukkelijk heeft geluisterd naar de wensen van hoger onderwijsinstellingen. “Deze brief laat zien welke punten van zorg er zijn bij de ontwikkeling van een volledig programma aan activiteiten op het gebied van internationalisering.”
De plannen van Bussemaker lijken in lijn te zijn, met de plannen van het nieuwe Europese Erasmus+. “Over het geheel bezien, voor mensen die dagelijks bezig zijn met internationalisering, is di teen positieve stap richting het stroomlijnen van een essentieel aspect van het onderwijs.” Bussemaker hoopt met haar brief de aanzet te geven om in komend decennium in beide richtingen zo’n 10.000 extra studenten te mobiliseren.
Meest Gelezen
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
‘Door onwetendheid over nudging stuurt docent soms richting verkeerd gedrag’
Bestuurders TU Delft schermen met aftreden, maar kiezen voor confrontatie met Inspectie
‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’
Ambtenarenschool heeft onterecht diploma’s uitgereikt, stelt Onderwijsinspectie