21st century skills: hoop of holle kreten?

Nieuws | de redactie
27 oktober 2014 | Iedereen lijkt een mening te hebben over 21st century skills. Zelfs rijst de vraag of de LSVb ook niet zwicht voor 'de lobby rond deze gekkigheid.' Maar wat betekent het nu echt? vragen Tom Hoven en Eduard Schmidt zich af in aanloop naar hun symposium hierover.

“Wat ons betreft is het belangrijk dat het onderwerp 21st century skills gedemystificeerd wordt en ontdaan van de holle kreten waar het mee omgeven is. Dat de ontwikkelingen van deze eeuw vragen om een nieuwe vorm en inhoud van onderwijs is logisch. Er zal niemand zijn die het aanleren van elementaire vaardigheden op ICT-gebied niet belangrijk vindt.

Globalisering zorgt ervoor dat het voor hoger opgeleiden steeds belangrijker is geworden om ook vaardigheden op het gebied van internationalisering op te doen. Ook hier is veel over geschreven. Van VVD-senator prof. Jan Anthonie Bruijn tot bijzonder hoogleraar ICT & Curriculum Joke Voogt, ze schreven over 21st century skills en probeerden de discussie verder te brengen. Zelden wordt echter de vraag “hoe we dat nou eigenlijk moeten doen” beantwoord.

Studenten af en toe op hun bek

De vraag hoe het onderwijs van de toekomst eruit komt te zien, is niet alleen vragen om wat we willen dat studenten leren (welke vaardigheden, welke kennis) maar ook hoe (welke werkvormen, hoe ziet een onderwijsprogramma eruit) ze dat leren. De LSVb heeft al vaker gepleit voor flexibilisering van het curriculum. Studenten zelf aan het roer laten en hen eigen verantwoordelijkheid geven over hun ontwikkeling, dat kan ervoor zorgen dat ze gemotiveerder aan de slag gaan.

Het onderwijs moet hen vervolgens helpen om de juiste kennis op te doen, maar ook vaardigheden aan te leren die breder zijn dan hun eigen vakgebied. Dat kan door bijvoorbeeld in te zetten op praktijkopdrachten in plaats van verzonnen cases, het gebruik van simulaties en een mix van lesmethoden. Het kan ook door studenten zelf verbindingen te laten zoeken tussen verschillende vakgebieden.

Maar het belangrijkste: laat studenten af en toe maar op hun bek gaan. Laat studenten maar risico nemen, hun eigen grenzen opzoeken en dingen die doen ze niet eerder hebben gedaan. Als ze weten dat het ze niet direct hun studie zal kosten, kunnen mooie dingen ontstaan.

Wellicht vervallen we in holle kreten

Eerlijk is eerlijk. Ook de LSVb heeft over 21st century skills de waarheid niet in pacht. Net als veel anderen die erover schrijven. Samen met u, bestuurders, beleidsmakers, docenten en natuurlijk studenten willen wij over dit onderwerp in gesprek. Om te zien hoe het onderwijs van de toekomst eruit kan komen te zien.

Critici en believers zijn allemaal even welkom op ons symposium. Zodat zij het liefst een week later al aan de slag kunnen gaan met het hoger onderwijs in Nederland nóg beter maken. Wellicht vervallen we hiermee weer in de holle kreten die wij zo graag probeerden te vermijden. Kom daarom vooral naar ons symposium om ons bij de les te houden!”

De LSVb organiseert op vrijdag 7 november een symposium over 21st century skills in Utrecht. Meer weten of aanmelden? Kijk op www.lsvb.nl/symposium.

Eduard Schmidt is oud-bestuurslid van de LSVb. Tom Hoven is huidig voorzitter.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK