Ondernemen in het DNA

Nieuws | de redactie
13 april 2015 | Saxion doet er alles aan om studenten te stimuleren zelf te ondernemen. Dat werpt nog altijd zijn vruchten af blijkt uit cijfers van het Kenniscentrum Innovatie en Ondernemerschap. Kees Schöller en Erik Wierstra leggen uit wat ze doen. “We proberen die bedrijfscontext echt in het curriculum te trekken.”

Roderick en Floris Wolters ontwikkelden een thermisch opslagsysteem dat bij renovaties te gebruiken is en daarbij erg veel energie bespaard. Hoewel beiden niet technisch onderlegd zijn kregen ze de techniek gevalideerd en zijn er inmiddels veel investeerders op het project afgekomen en wonnen ze zelfs de Jan Terlouw innovatieprijs 2014. Wat is hun geheim?

Een cultuur van ondernemerschap

De gebroeders Wolters studeerden allebei op Saxion en zijn actief geholpen bij hun eerste stappen in het ondernemerschap. “Wij kennen die twee jongens, we pakken ze op en gaan actief met ze aan de slag,” vertelt Erik Wierstra, lector innovatief ondernemerschap bij Saxion. Wierstra ziet een tendens waarin door economische neergang meer een cultuur is ontstaan waarbij jongeren voor zichzelf zoeken naar mogelijkheden om hun eigen werk te creëren. Bij Saxion springen ze daar op in.

“Wij zijn altijd actief bezig met het scouten van nieuwe proposities,” zegt Kees Schöller, business developer bij het Saxion Centrum voor Ondernemerschap. “Die nieuwe proposities proberen we vervolgens de ruimte te geven in het curriculum, door studenten bijvoorbeeld te laten afstuderen op hun eigen bedrijf.” Die inzet werpt z’n vruchten af. Saxion bevraagt jaarlijkse alle studenten over hun wens om zelf te ondernemen. Het aantal groeit al jaren.

“Het gaat ons om studenten. Of ze nu intrinsiek gemotiveerd zijn of dat ze nog niet bewust met ondernemerschap bezig zijn. Saxion biedt extra ondersteuning om van hun plannen een succes te maken, maar wil tegelijkertijd ook studenten die misschien niet zelf bedacht hebben dat een eigen bedrijf een mogelijkheid is, ondersteunen om die keuze toch te maken. Zo organiseren we bijvoorbeeld summer schools om daar aandacht aan te geven.”

Steun van docenten en bestuur

Voor studenten die tegen het einde van hun studie echt werk gaan maken van een eigen bedrijf biedt de hogeschool pre-seed geld aan, een krediet om een eigen onderneming echt van de grond te tillen. “Het is een lening die studenten gewoon terug moeten betalen. Het is een revolving fund, dus we blijven op deze manier investeren in nieuwe projecten,” vertelt Wierstra.

Volgens Wierstra zit het ondernemerschap echt in het DNA van de hogeschool. “Het is een cultuur die er heel erg bij ons in zit. Docenten zijn daarin heel erg belangrijk en het is prettig dat we hierin de volledige steun van het college van bestuur krijgen. Zij benoemen ook echt het belang van ondernemerschap.”

Kees Schöller is als business developer betrokken bij veel startende ondernemingen in Overijssel. “We hebben een grote organisatie van start-ups die begeleid worden door de teamleden van het Centrum voor Ondernemerschap. Zo hebben we in de Spinnerij in Enschede de incubator het Startup Center, waar veel aanzuigende werking van uit gaat voor nieuwe ondernemers.”

‘Van Havo naar IPO (initially public offering)’. Vanuit die motivatie wil Saxion studenten aanzetten om al op jonge leeftijd na te denken over het ondernemerschap. “We willen zo veel mogelijk studenten spreken, awareness creëren en continu hiermee bezig zijn,” zegt Wierstra. Er zijn opleidingen waar dat meer vanzelfsprekend is, maar ook bij bijvoorbeeld de technische opleidingen worden veel resultaten geboekt.

Minder druk in de start-up scene

“Eén keer per jaar is er een internationale projectweek bijeenkomst waar 1300 techniekstudenten een week lang in kleine groepen specifieke bedrijfsproblemen oppakken. Daaruit ontstaan vaak nieuwe start-ups waar teams nieuwe bedrijven uit ontwikkelen. Dat is een hele effectieve manier om mee te beginnen.”

In de regio zijn de randvoorwaarden volgens Schöller en Wierstra optimaal om vervolgens verder te werken. “Het begint allemaal bij Saxion, het is hier minder druk in de start-up scene dan bijvoorbeeld in Amsterdam. Als nieuwe onderneming vorm je niet snel een bedreiging en bovendien zijn grote partijen heel toegankelijk”.

Een specifieke doelstelling is het voor Saxion niet, maar het wordt wel aangemoedigd in de regio te beginnen. “Hier kun je heel snel opstarten en dan opschalen. Als dat lukt kan je naar San Fransicso.”

Gewoon een kop koffie

En als een student er dan in slaagt om echt een miljoenenbedrijf op te bouwen, dan zorgen Schöller en Wierstra er voor dat Saxion nooit echt ver weg is. Wierstra: “We houden zeker bij waar onze alumni zitten. We hopen ook dat ondernemers in de toekomst rolmodellen worden voor onze eerstejaars. Dat je als beginnend student gewoon eens een keer koffie kunt gaan drinken om het echte verhaal te horen te horen. Dat is toch het meest leerzaam.”

Roderick en Floris Wolters hebben inmiddels veel succes met Solar Solutions Worldwide waarmee ze innovatieve oplossingen voor energiebesparingen uitdenken en doorontwikkelen. Hun kantoor bevindt zich nog altijd in Enschede dus jonge, ambitieuze ondernemers uit de regio kunnen er vast terecht voor een kop koffie.

Het volledige rapport Saxion en Ondernemers 2014-2015 leest u hier

 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK