• A
  • A
  • Bouwen aan de toekomst

    Foto: iPabo

    Foto: iPabo

    - De Amsterdamse wethouder Simone Kukenheim prijst de hogeschool iPabo vanwege de gezamenlijke doelstelling van de stad en lerarenopleiding. Gelet op het succes daarmee en de nieuwbouw van de hogeschool wil zij met hen ook het huidige lerarencorps in Amsterdam helpen met bijscholing.

    Het door het architectenbureau Mecanoo uit Delft ontworpen gebouw met veel glas en staal werd door Simone Kukenheim officieel geopend. De wethouder beschreef in haar speech de belangrijke bijdrage die Hogeschool iPabo levert aan het onderwijs in de hoofdstad. Niet alleen worden nieuwe leraren voor het basisonderwijs opgeleid, ook vindt onderzoek plaats zoals in het Speleon en schoollab voor spelen, leren en ontdekken en is er een open deur voor basisschoolleerlingen en de huiswerkklas.

    Meer flexibiliteit voor onze studenten

    Titia Bredee - de nieuwe voorzitter  van iPabo - noemde de nieuwbouw als en signaal dat meer typeert dan alleen maar een nieuw pand. “Deze bijeenkomst hebben we ‘Bouwen aan de toekomst’ genoemd. Dat doen we om te vieren dat in ons mooie gebouw de toekomst wordt gemaakt door onze studenten en medewerkers, samen met het werkveld. Bouwen aan een toekomst waarmee we bouwen aan een mooi curriculum voor een leraar basisonderwijs, een curriculum dat de basis biedt om de versterkte band met het werkveld aan te halen om zo meer flexibiliteit voor onze studenten te realiseren.”

    Zij liet hierbij weten dat men ook bouwt aan nieuwe opleidingen, zoals een “Associate Degree ‘pedagogisch, educatief medewerker.’ Dat is een tweejarige opleiding, die zich richt op het onderwijs tot 4 jarigen, met een uitloop naar groep 1 en 2. Als je dan bent afgestudeerd, ben je specialist ‘jonge kind.’ Wij hebben gemerkt dat als je als school speciaal aandacht geeft aan deze groep, deze kinderen dan zonder problemen doorgroeien in het basisonderwijs.”

    Hulp uit Rotterdam

    Het starten van dit programma was in Amsterdam niet gelukt zonder de hulp van Hogeschool Rotterdam, zo vertelde de iPabo zonder een greintje 020-versus-010 frustratie. “Daarvoor heel veel dank! In Rotterdam draait die opleiding al met vier klassen instroom en met jongeren die meteen een baan krijgen in de kinderopvang of in de eerste twee klassen van het basisonderwijs. Wij hopen de aanvraag nog dit najaar uit te doen naar het ministerie en dat we dan ergens tussen september 2016 of september 2017 deze opleiding kunnen starten.”

    De Amsterdamse onderwijswethouder Simone Kukenheim (D66) moest erkennen dat ze meer bij leraren op bezoek ging dan bij lerarenopleidingen. “Ik kom net van een basisschool daarvoor ben ik nog op een middelbare school geweest. En ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik vaker op scholen kom dan bij lerarenopleidingen. Dat is eigenlijk wel vreemd, want wij bemoeien ons in Amsterdam stevig met het onderwijs. De coalitie waar ik deel vanuit maak, heeft mij de opdracht gegeven om te kijken naar de kwaliteit van het onderwijs en dan moet je beginnen en misschien ook wel eindigen bij de leraren. Hoe zet je die nu in positie om voor de kinderen een goede toekomst te geven?”

    Lerarencorps Amsterdam versterken

    “We hebben echt een lange samenwerking met de iPabo. Gelukkig zie je dan ook dat we een gedeelde visie en ambitie hebben. We hebben in Amsterdam een lerarenagenda gemaakt die erg uit gaat van de vraag: ‘hoe kunnen we leraren professionaliseren?’ Juist dan komt die samenwerking met de iPabo goed van pas. Dan kunnen docenten met de hogeschool samen nadenken over vragen als: ‘ik sta voor de klas, wat heb ik nu eigenlijk nog nodig om mijn werk nog beter te doen? Hoe werk ik aan mijn professionalisering? Hoe word ik daar eigenaar van?’ Daarom kan de iPabo ook juist helpen om te kijken wat het huidige lerarencorps van Amsterdam nog meer nodig heeft om de kinderen hier beter te bedienen.”

    De wethouder benadrukte dat de samenwerking verder gaat bij de vele grootstedelijke uitdagingen. “Waar we elkaar in vinden is ‘Urban Education.’ Hoe geef je nu les aan een grote stad? Heb je daar andere dingen voor nodig dan elders? Er zijn zoveel verschillende kinderen hier en wat moet je voor hen kunnen doen? Ook dingen als burgerschap komen dan aan de orde. Wat betekent dat vandaag de dag? Als er moeilijke thema’s moeten worden besproken, hele mooie, maar ook spannende onderwerpen, dan gaan we die samen met de iPabo oppakken.”

    Titia Bredee vertelde in dat verband bovendien dat ze blij verrast was met de samenwerking van de hogeschool met het werkveld. “Pas vijf maanden ben ik hier bezig, maar het is fantastisch. We hebben een geweldige band met het werkveld in Amsterdam, maar ook in heel Noord-Holland. We zitten met onze lectoren en schoolopleiders daar midden in, dus ze weten precies waar ze het over hebben.”