Olievlekwerking door talent

Nieuws | de redactie
27 november 2015 | Veel bedrijven en organisaties werken samen met het programma ‘Eerst de Klas’. Zij geven de leraren in spe daarin een extra venster op de wereld en leren er zelf vooral ook van. “Ik beschouw mezelf hierdoor als een bofkont,” zegt verantwoordelijk manager hiervoor bij Philips Benelux, Jos Nelis.

Jos Nelis vertelt over de manier waarop deze tech-multinational in aanraking kwam met het lerarenprogramma en de verbinding die ontstond vanuit Jet-Net, waarin bedrijven en scholen intensief samenwerken om zowel scholieren als docenten alert en enthousiast te krijgen voor technologie en nieuwe kansen, studies en beroepen.

Lastig voor leraren

“Hans Dijkman, manager HR-Philips-Benelux, is lid van het Jet-Net-kernbestuur. Jet-Net betrekt het bedrijfsleven bij het onderwijs op scholen en het is dan ook niet verrassend dat hij meteen in 2009, aan de start van Eerst De Klas, voorstander/promotor was van dit traineeprogramma,”  vertelt Nelis . “Sinds 2012 ben ik verantwoordelijkheid voor Jet-Net en kreeg ik ook de eer om een en ander verder te operationaliseren voor Eerst De Klas. En nu ben ik ook enthousiast. Ik heb namelijk hele leuke Eerst De Klassers mogen begeleiden en beschouw mezelf hierdoor als een bofkont.”

“Vanuit Jet-Net weten we hoe lastig het voor leraren is om de link met het bedrijfsleven te koppelen aan het keuzeproces (richting en vervolgopleiding) van leerlingen. Door Eerst De Klas krijgen de trainees inzicht in hoe een bedrijf werkt en denkt. Dit kunnen ze vervolgens als voorbeeld gebruiken richting hun leerlingen.”

Een volle klas

“Ik zeg wel eens: een Eerst De Klasser die enthousiast is over de samenwerking met een bedrijf, levert een ‘Volle Klas’ op met leerlingen die beter kunnen kiezen voor hun toekomst. Oftwel: één trainee kan dagelijks een x aantal keer 30 leerlingen bereiken. Wij geloven sterk in deze olievlekwerking.”

“Vanuit Philips – Jet-Net bestaat er een soort ‘activiteitencatalogus’ waarmee bedrijven de klas in gaan om scholieren in aanraking te laten komen met technologie. Ik ben ervan overtuigd dat het naast ‘fun’ ook echt moet gaan om een koppeling te maken met het lesmateriaal. Wat dragen de Jet-Net activiteiten bij aan het curriculum van scholen, wat is de meerwaarde ervan en hoe meten we die? Met die vragen gaan de Eerst De Klassers die hun project bij ons uitvoeren zich dit jaar bezighouden.”

Kijken naar straks

“Ik ben namelijk altijd op zoek naar activiteiten met een zo hoog mogelijke kwaliteit. Je zou verwachten dat Philips zich vooral richt op activiteiten die een link hebben met natuurkunde. Maar je moet ook kijken naar de kennis en vaardigheden die scholieren in de toekomst nodig hebben om zich snel aan te kunnen passen aan veranderende omstandigheden en technologieën. Dat is het soort werknemer dat Philips in de toekomst nodig heeft. Dan hebben we het bijvoorbeeld over onderwerpen als big data maar ook over vaardigheden als flexibiliteit. Innovatie van de activiteitencatalogus is dus van groot belang.”

“Philips gelooft in Eerst De Klas. Er werken veel enthousiaste mensen en het voordeel van een groot bedrijf als het onze is dat er veel plekken zijn waar Eerst De Klassers een project kunnen uitvoeren. Er is daardoor een grote diversiteit aan mogelijke opdrachten. Vanuit welke discipline een Eerst De Klasser ook komt, er is altijd een link te leggen met technologie. Die kruisbestuiving is heel waardevol. Maar ik kan trainees aanraden om ook bij heel veel andere bedrijven te gaan kijken.”

Jos Nelis, Director HR Onderwijszaken & Jet-Net(-Junior), Philips Benelux


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK