• A
  • A
  • Duurzame feedback stimuleert leerproces

    - Feedback gericht op het ontwikkelen van de vaardigheid om zelf op zoek te gaan naar kritische lessen, helpt studenten de lesstof écht te doorgronden. OU-promovendus Gerry Geitz deed onderzoek naar het effect hiervan op het leren van studenten in het hoger onderwijs.

    Geitz die op 15 januari haar onderzoek ‘Sustainable Feedback in Higher Education’ verdedigt in Heerlen, deed onderzoek naar het effect van ‘diep leren’ onder eerstejaars studenten in hoger onderwijs.

    Verbanden leggen en doorgronden

    Diep leren gaat over het leggen van verbanden, het doorgronden en echt willen begrijpen van teksten en daar kritisch over nadenken. De hypothese is dat in een snel veranderende wereld, waarbij het beroep waar men voor wordt opgeleid er na enkele jaren al weer heel anders uit ziet, deze vorm van leren van belang is.

    Studenten zouden op deze manier namelijk leren hoe zij kennis samenbrengen en hoe ze deze kunnen inzetten om problemen in nieuwe situaties op te lossen. Wie dat kan, is in staat om nieuwe ideeën te koppelen aan al bekende concepten en ze zo te benutten voor het oplossen van vraagstukken in onbekende situaties. Het probleem is echter dat naarmate een examen nadert, het eventueel aanwezige diep leren bij studenten vaak plaatsmaakt voor oppervlakkig leren.

    Feedback is een krachtig instrument om het leren van studenten te stimuleren. Gerry Geitz onderzocht hoe feedback eruit moet zien om diep leren te stimuleren. Zij concludeert dat feedback daarvoor moet worden ondersteund door feedbackdialogen en activiteiten die studenten niet alleen informeren over hun huidige taak, maar hen ook leren om bij toekomstige taken zelf feedback te zoeken.

    Betekenis geven aan feedback

    Als studenten leren om actief naar feedback te zoeken, in plaats van alleen vanuit de tutor feedback te ontvangen, komen zij meer ‘in control’. Zij zijn dan beter in staat betekenis te geven aan de feedback en kunnen deze als gelijkwaardigen bediscussiëren met hun medestudenten. Zo wordt dieper over de stof nagedacht.

    Met deze duurzame benadering van feedback keek Geitz onderzoek bij eerstejaars studenten wat het effect van deze leervorm was. De studenten die met duurzame feedback hebben gewerkt, bleken in staat om hun initiële diep leren te behouden naarmate een examen naderde. De groep studenten die niet met de duurzame feedback heeft gewerkt hield het diep leren minder vast.