SURFnet koppelt start-ups aan HO

Nieuws | de redactie
22 februari 2016 | Jonge bedrijven die zich met bezighouden met innovatieve ICT kunnen een belangrijke impuls geven aan onderwijsvernieuwing. SURFnet wil beide partijen met elkaar in contact brengen via een nieuw startuppodium.

Op de website startuppodium.surf.nl presenteren start-ups hun ideeën middels een korte pitch. Docenten, beleidsmedewerkers, (project)managers en anderen die binnen onderwijsinstellingen zijn betrokken bij onderwijsinnovatie, kunnen pitches liken. Bovendien kunnen onderwijsinstellingen die direct met een start-up in zee willen, rechtstreeks met hen in contact komen. Indien er veelbelovende initiatieven bij zijn die mooie kansen bieden voor het onderwijs, gaat SURFnet in gesprek met betreffende start-ups over mogelijke dienstverlening voor het hele hoger onderwijs.

Aansluiten bij student van nu

Het initiatief is een experiment dat start-ups met innovatieve ICT-technologieën en nuttige producten en diensten voor het onderwijs helpt hun weg te vinden naar toekomstige gebruikers. De start-ups hebben al een toepassing, maar nog weinig tot geen afnemers en staan op het punt te groeien.

Erwin Bleumink, algemeen directeur van SURFnet: “Om beter aan te sluiten bij de student van nu werken onderwijsinstellingen aan het vormgeven van onderwijs op maat met behulp van ICT. Start-ups die zich bezighouden met innovatieve ICT-technologieën kunnen een belangrijke impuls geven aan vernieuwing binnen onderwijsinstellingen. SURFnet wil met het Start-up Podium de weg tussen ICT start-ups en het onderwijs verkorten.” 

Online les in struikelvak

Op 19 mei organiseert SURFnet tevens een Start-up Live Event, waar enkele start-ups hun product of dienst presenteren. Het programma biedt ruimte aan onderwijsinstellingen om in gesprek te gaan met de jonge ondernemers. Innovatieve start-ups met een interessante technologisch ICT-toepassing voor het onderwijs kunnen vanaf nu hun pitch aanleveren op het Start-up Podium.

Inmiddels zijn er al verschillende start-ups die op het nieuwe podium hun ideeën pitchen. Zo presenteert Ferdinand Harmsen een multimediale samenwerkingsruimte om studenten via de hun gewenste sociale media in groepen te laten samenwerken en wordt er al een online lesprogramma aangeboden voor het grootste struikelvak in het hoger onderwijs met de welluidende titel ‘I hate statistics’.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK