MOOCs ambitie en realiteit

Nieuws | de redactie
4 maart 2016 | Over MOOCs en Open Education is in HBO en WO volop gepraat en plannen voor toekomst zijn niet van de lucht. Maar wat is eigenlijk de concrete stand van de ontwikkeling en toepassing? Het lectoraat Open Educational Resources van Fontys geeft enkele feitelijke inzichten daarvan.

Het lectoraat is hiertoe allereerst aan de slag gegaan om de huidige stand van zaken rondom publiceren en gebruik van zowel Open Educational Resources (OER) als MOOC’s in beeld te brengen. Onder leiding van lector Robert Schuwer is hiertoe een survey-onderzoek uitgevoerd bij bekostigde hogeronderwijsinstellingen in Nederland. Mede-opdrachtgever van deze survey was SURFnet. De resultaten van deze survey zijn hier in het onderzoeksrapport te vinden.

Een nuttig begin

In 2025 zouden op grond van de HO-strategie van het kabinet alle docenten in het hoger onderwijs hun leermaterialen moeten zijn gaan delen. Instellingen zouden tegen die tijd elkaars MOOC’s moeten gaan erkennen. De Fontys-onderzoekers stellen vast dat er voordat deze ambities realiteit kunnen zijn, nog veel werk te verrichten is.

Dat geldt voor alle betrokkenen, zowel de instellingen, als de overheid en instellingsoverstijgende organisaties, als SURF. Om beter te kunnen bepalen welke activiteiten daarvoor moeten worden gestart is een beeld van de huidige stand van zaken rondom publiceren en gebruik van zowel Open Educational Resources (OER) als MOOC’s dan ook een nuttig begin. Het lectoraat wil het beeld dat door deze survey is ontstaan verder invullen en uitbreiden. Daarvoor is vervolgonderzoek gepland, met onder meer interviews met betrokkenen bij diverse hoger onderwijs instellingen.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK