1 miljoen inschrijvingen voor Delftse MOOCs

Nieuws | de redactie
19 juli 2016 | “Ik ben er trots op dat we onze kennis delen met zoveel mensen uit de hele wereld,” Anka Mulder, vice-voorzitter van de TU Delft. De universiteit biedt inmiddels al 36 MOOCs aan en zag deze week de miljoenste inschrijver zich registreren voor de gratis online cursussen.

In 2013 toen met name in de Verenigde Staten volop MOOCs werden ontwikkeld, presenteerde de TU Delft zijn eerste online cursus. Solar Energy van Arno Smets werd sindsdien al drie keer herhaald en kreeg een Arabische vertaling op een Jordaans MOOC-platform. 130.000 mensen schreven zich alleen al voor deze cursus in.

Zelf zonnepanelen aanleggen in Colombia

“Overal waar mensen toegang hebben tot internet kunnen ze nu leren hoe je je huis of je gemeenschap kan voorzien van zonne-energie,” vertelt professor Smets. “Andersson  Contreras Olmos uit Colombia bijvoorbeeld was een van mijn eerste online studenten. Door de cursus leerde hij om zijn eigen zonnepanelen aan te leggen om energie te besparen en zijn CO2 uitstoot te reduceren.”

Hoewel een groot deel van de deelnemers aan de MOOCs de eindstreep niet haalt en het open en dus gratis karakter van de cursussen door grote platforms als Coursera meer en meer wordt losgelaten zijn er nog heel veel andere toepassingen voor het online onderwijsaanbod. Zo maken grote bedrijven als Royal HaskoningDHV en Capgemini de Delftse cursussen intern als onderdeel van de bedrijfsopleiding.

Recent lanceerde de TU Delft ook een cursus die kleine kinderen op de basisschool moet leren programmeren met Scratch. Het is de eerste cursus voor kinderen en de eerste Nederlandstalige MOOC op het Amerikaanse platform EdX, waar de TU al haar MOOCs aanbiedt. Meer dan 2.500 kinderen nemen deel aan de cursus die van start ging op 15 juni.

Meeste inschrijvers voor Felienne Hermans

De docent vanScratch, Felienne Hermans, is de docent met de meeste inschrijvingen (170.000). Ze biedt dan ook maar liefst vier MOOCS aan: naastScratch zijn dat drie cursussen over Data Analysis. Begin dit jaar won ze een onderwijs innovatieprijs van Wharton-QS.

MOOCs zijn meestal gebaseerd op vakken uit het reguliere onderwijs van de TU Delft. De Delftse studenten profiteren ook weer van de ervaringen die hun docenten opdoen met online onderwijs. De MOOCs worden bijvoorbeeld ingezet om de studenten online de colleges te laten volgen, zodat er tijdens de hoorcolleges aandacht kan worden besteed aan verdieping in het onderwerp doormiddel van discussies en opdrachten (‘flipping the classroom’).

Anka Mulder, vice-voorzitter van de TU Delft, is de drijvende kracht achter de MOOCs bij de TU Delft. “We werken nu hard aan de volgende stap: zorgen dat onze studenten studiepunten kunnen krijgen voor MOOCs van de TU Delft, maar ook bij partneruniversiteiten en vice versa. Zo krijgen ze toegang tot een rijk aanbod van cursussen van topdocenten wereldwijd. De uitdaging ligt erin dat we afspraken maken over welke vakken we erkennen en hoeveel studiepunten onze studenten ervoor kunnen krijgen in welke fase van hun studie.”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK