Nieuw vertellen met digitale media

Nieuws | de redactie
26 september 2016 | Er wordt door makers van digitale media nog te veel geleund op traditionele methoden. Daardoor worden de interactieve mogelijkheden nog onvoldoende benut. HKU-lector Hartmut Koenitz gaat onderzoeken hoe beter gebruik gemaakt kan worden van apps, games en andere digitale media.

Hartmut Koenitz gaat als nieuwe lector Interactive Narrative Design leiding geven aan een team dat onderzoek gaat doen naar ontwerpprincipes, culturele relevantie, pedagogiek en het algehele creatieve proces achter interactief verhalen vertellen. Volgens Koenitz bieden nieuwe media ook nieuwe, expressieve vormen van vertellen.

Nieuwe vertelervaringen

“Ze kunnen complexe realiteiten in de samenleving helpen weerspiegelen,” stelt Hartmut Koenitz over de mogelijkheden die onder meer apps en games kunnen bieden. In het werkveld van de creatieve industrie bestaat een sterke behoefte om deze principes beter te begrijpen, ziet Koenitz. In het lectoraat zullen ontwerpconventies worden getest en geformaliseerd.

“De alomtegenwoordigheid en toegankelijkheid van digitale technologie maakt het mogelijk dat verhalen op allerlei nieuwe manieren worden verspreid en ervaren,” zegt Desiree Majoor, vice-voorzitter van het College van Bestuur van HKU. “Er is echter nog steeds een gebrek aan basiskennis over dit onderwerp. Door deze te ontwikkelen, stellen we vertellers van de toekomst in staat inspiratie en handvatten te halen uit dergelijke kennis.”

Lessen uit Georgia

Koenitz is aangesteld als lector in Utrecht omdat hij een sterke theoretische achtergrond combineert met een artistieke breedte, een internationaal netwerk en academische vaardigheden, zo laat het College van Bestuur weten. Na het behalen van een doctoraat in digitale media aan het Georgia Institute of Technology in de Verenigde Staten, bekleedde hij de functie van universitair docent aan de Universiteit van Georgia, eveneens in de VS.

Interactive Narrative Design is een nieuw lectoraat aan HKU. Het legt verbindingen met de schools HKU Games en Interactie, HKU Muziek en Technologie, HKU Media, HKU Theater, de Master Crossover Creativity en het Expertisecentrum Creative Technologie. De onderzoeksgroep bouwt voort op de kennis en ervaring die eerder is ontwikkeld op het gebied van spelontwerp, toegepaste games en interactieontwerp binnen HKU.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK