Toptalenten in onderwijs gekroond
Michelle Schoenmaker heeft op basis van onderzoek naar verrijkingsonderwijs, meer- en hoogbegaafdheid en onderzoekend en ontwerpend leren tijdens haar studie aan de pabo een tweetal zeer bruikbare handleidingen en werkboeken voor leerlingen gemaakt. De leerlingen kunnen daar zelfstandig mee aan de slag.
Betekenins voor leerlingen
De jury is lovend over het afstudeerproject van Michelle Schoenmaker. “Dit werk is relevant, innovatief en breed toepasbaar. Het kan voor veel leerlingen van betekenis zijn. Deze genomineerde is een aanwinst voor het onderwijs.”
Koen Ottenhof, docent biologie en eerder afgestudeerd als arts, heeft een prachtige lessenserie over evolutie ontworpen die gericht is op het zichtbaar maken en simuleren van evolutie in de klas. De leerlingen leren zelf kennis verwerven met zo min mogelijk actieve tussenkomst van de docent. Abstracte en moeilijke begrippen worden op buitengewoon creatieve wijze aan de leerlingen voorgelegd.
Theorie en praktijk smelten samen
Volgens de jury maakt Ottenhof “schitterend lesmateriaal voor biologie. De lessen zijn praktisch, goed gestructureerd en leveren aantoonbaar betere resultaten op. Theorie en praktijk smelten op natuurlijke wijze samen.”
Beide winnaars worden beloond met een bronzen trofee en een bedrag van duizend euro. Dit jaar doet een recordaantal van 34 lerarenopleidingen mee, die allemaal hun beste student van het afgelopen schooljaar hebben genomineerd. De OnderwijsTopTalentPrijs is een initiatief van het Instituut voor Nationale Onderwijs Promotie (INOP), Maak je Eigen Onderwijsboek, de CED Groep, vakblad DIDACTIEF en de Algemene Onderwijsbond. De prijs wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van OCW.
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Waarom het nu niet lukt om medezeggenschap in hbo te versterken’
‘Sluijsmans et al. slaan de plank volledig mis’