• A
  • A
  • Onderwijsveranderaars bekroond

    - Voor het eerst reikt SURF tijdens de Onderwijsdagen in Rotterdam de Onderwijsawards uit aan hen die het onderwijs naar een hoger plan tillen en innoveren. Bij de eerste winnaars onder meer Anka Mulder en een docent van de Erasmus Universiteit.

    Op de feestelijke bijeenkomst in het World Trade Center in Rotterdam kregen drie winnaars een trofee uit handen van SURF-voorzitter Paull Rullmann. Eén docent, één ICT-onderwijsprofessional en één bestuurder krijgen de eerste SURF Onderwijsawards. 

    Farshida Zafar – Docent

    Farshida Zafar is als docent Recht en Innovatie verbonden aan Erasmus School of Law, Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). Zij heeft de deeltijdopleiding Rechtsgeleerdheid tot een populaire studie weten om te vormen met de inzet van een actief blended learning programma. Met daadkracht wist zij de belangrijkste uitgevers aan tafel te krijgen om een streamdienst voor juridische literatuur te realiseren: ELC Library. 

    Daarnaast heeft zij de ESL Legal Battle App, een gamified formatieve toets app, gelanceerd. Zij leidt het visietraject over online onderwijs van EUR en is betrokken bij het opzetten van een zogeheten Innovation Lab (iLab). “Farshida Zafar is een enthousiaste collega die docenten en onderwijsprofessionals universiteitsbreed weet te motiveren en stimuleren om te innoveren met e-learning. Tot slot heeft ze een enorme positieve vibe en ambitie. Zij verdient het te winnen!”, aldus haar collega’s. 

    Farshida Zafar gaf het aan een hele eer te vinden te zijn verkoren en greep de prijs aan om een oproep te doen aan haar collega’s: “Ik wil mijn collega-docenten oproepen: ga gewoon falen, het mag. Aan bestuurders wil ik ook een oproep doen: laat je mensen gewoon falen, het is ok. Je moet experimenteren wil je verder komen.” 

    “We zijn ooit begonnen als wetenschappers, dat kan alleen als we mogen falen. Aan ICT-professionals: raak niet gefrustreerd door gekke docenten zoals ik. Help mij. Ga het vooral doen. Als we samen die krachten bundelen, worden we ook een leukere en beter onderwijsinstelling.

    Jan Haarhuis - ICT- en onderwijsprofessional

    Jan Haarhuis is sinds 2014 als programmamanager Educate-it verbonden aan Universiteit Utrecht. In die periode heeft hij een universiteitsbreed onderwijsinnovatieprogramma ontwikkeld, waarin wordt gewerkt aan blended learning, docentprofessionalisering en onderzoek naar het effect van ICT-gebruik in het onderwijs. Educate-it bestaat uit een sterk team onderwijskundigen, met een vertegenwoordiging binnen elke faculteit. 

    Jan Haarhuis werkt vanuit de overtuiging dat docenten aan het roer moeten staan van onderwijsvernieuwing. IT-gebruik is voor hem geen doel op zich, maar draagt bij aan kwaliteitsverbetering en vergroting van het leereffect. “Jan Haarhuis is visionair, creatief en weet met zijn persoonlijkheid mensen te verbinden. Jan begint gewoon en enthousiasmeert mensen om zich bij hem aan te sluiten. En dat lukt!”, aldus zijn collega’s. 

    “Het is bijzonder om hier te staan,” laat Jan Haarhuis in een eerste reactie weten op het podium bij de Onderwijsdagen. “Het programma Educate-it is echt een programma van de Universiteit Utrecht geworden. Ik ben trots dat ik de ruimte heb gekregen om het eigenaarschap van het programma bottum-up in de organisatie bij de docent te leggen. Ik heb geluk met een fantastische groep collega’s die zich met veel inzet hebben ingespannen voor het programma.”

    A
    nka Mulder – Bestuurder

    Als Vice-President Education & Operations maakt Anka Mulder deel uit van het College van Bestuur van TU Delft. Sinds haar aanstelling is zij de gangmaker voor open en online onderwijs, niet alleen op de universiteit en in Nederland, maar wereldwijd. Dit alles in nauwe samenhang met innovatie in het reguliere campusonderwijs. Anka Mulder draagt haar visie op onderwijsvernieuwing uit middels haar blog, keynotes en artikelen. De TU Delft staat mede door haar rol in edX en het Open Education Consortium internationaal goed aangeschreven. 

    “Anka Mulder is het boegbeeld van open en online onderwijs van de TU Delft. Zij heeft een intrinsieke drive om ‘education for all’ te realiseren, heeft veel aandacht voor innovatie en marktmogelijkheden en houdt hierbij beide benen stevig op de grond”, zo schrijven haar collega’s. 

    Anka Mulder bedankte de jury én haar team voor de prijs. Ze legde bij de uitreiking de link met de Amerikaanse verkiezingen. “Every moment wasted looking back, keeps us from moving forward,” citeerde Mulder, Hillary Clinton. “Dat past altijd natuurlijk, ook in deze context.” 

    “Laten we kijken hoe ICT en onderwijs kan helpen om de onderwijsongelijkheid tegen te gaan,” riep Mulder aan het slot van haar speech op. 

    Eerste keer voor de Onderwijsawards


    Onderwijsinnovatie met ICT lukt alleen dankzij de inzet van mensen. SURF wil de inspanningen van deze ‘change makers’, die het verschil maken binnen hun onderwijsinstelling, erkennen. De SURF Onderwijsawards zijn dit jaar voor het eerst uitgereikt, maar worden voortaan jaarlijks uitgereikt aan een docent, ICT- en onderwijsprofessional en bestuurder.

    Dit jaar zijn 71 mensen voorgedragen, waarvan sommigen meerdere keren (met een totaal van 93 inzendingen). Daarvan zijn er 41 docent, 18 ICT- en onderwijsprofessional en 12 bestuurder. De jury heeft alle personen een score gegeven op basis van een aantal criteria, waar de drie winnaars uit kwamen. 

    De jury bestond uit Paul Rullmann (voorzitter van SURF), Rob van Leeuwen (lid Programma Advies Raad en Educational Technologist aan de Vrije Universiteit), Pieter Cornelissen (programmamanager onderwijsinnovatie Hogeschool Utrecht) en Christien Bok (programmamanager Onderwijs op maat, SURFnet)