MKB zoekt wetenschappelijke hulp bij big data

Nieuws | de redactie
20 januari 2017 | De Jheronimus Academy of Data Science (JADS) onderzocht de mate waarin het MKB met Big Data aan de slag gaat. Dat kan wat hulp van buitenaf wel gebruiken.

Big data is een hot topic. Bijvoorbeeld voor het oplossen van maatschappelijke gezondheidsvraagstukken, maar ook voor het bedrijfsleven die hun dienstverlening willen optimaliseren of nieuwe producten willen ontwikkelen op basis van de inzichten.

Onvoldoende kennis in huis

Het JADS, waarin onder meer Tilburg University en de TU Eindhoven participeren, deed in samenwerking met de Kamer van Koophandel onderzoek (pdf) naar de manier waarop het MKB omgaat met Big Data.

Daaruit blijkt dat het onderwerp weliswaar in het vizier is, maar dat veel MKB-bedrijven het ingewikkeld vinden om er ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. “De transformatie naar een ‘data driven’ onderneming is geen eenvoudige opgave voor mkb’ers. Ze zien de kansen, maar de meesten zeggen niet (voldoende) kennis en kunde in huis te hebben.

Om aan de slag te kunnen geven ondernemers aan hulp te kunnen gebruiken bij het bepalen van de kansen met data voor het bedrijf en de daarvoor benodigde bronnen”, aldus het onderzoek dat bovendien concludeert dat er “maar zelden ‘nieuw bloed’ op de werkvloer dat verfrissende vaardigheden meebrengt.” Bovendien vindt er “nauwelijks samenwerking plaats met partners, leveranciers en derden om samen nieuwe datagerelateerde producten en diensten in de markt te zetten”. 

Oproep tot valorisatie

Deze roep om hulp in het onderzoek van JADS sluit naadloos aan bij de visie van staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs, VVD). In het essay dat hij op ScienceGuide publiceerde riep hij op tot meer partnerschappen met de industrie en praktische toepassing van het onderzoek dat aan de universiteiten plaatsvindt.

“NWO gaat valorisatieprestaties meewegen bij de beoordeling van onderzoeksvoorstellen”, aldus de bewindsman in licht dreigende bewoordingen. “Het gaat mij erom dat onderzoekers niet alleen publiceren, maar ook presenteren, hun werk toegankelijk maken, bedenken voor welke bedrijven en andere partijen het relevant kan zijn.”

 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK