• A
  • A
  • Alsof je zelf in het klaslokaal staat

    - Hoe laat je studenten complexe praktijksituaties echt beleven? De Radboud Universiteit onderzoekt het gebruik van 360 graden video. “Je bent afgesloten van je omgeving met een VR-bril. Zo dompel je studenten echt onder in de situatie,” legt Gert Bosgra uit.

    Samen met collega’s Nikki Verseput en Jules van Horen deed Bosgra afgelopen jaar mee aan de SURF Innovation Challenge. Ze wonnen en dus zijn ze nu volop aan de slag met onderzoeken wat 360 graden video het onderwijs in Nijmegen kan brengen. “Vrijdag filmt de camera bij een gesloten rechtszaak,” vertelt Verseput.

    “Dat heeft wel wat voeten in de aarde, want iedereen moet er wel akkoord mee zijn dat er gefilmd wordt.” De beelden zelf zijn op dit moment alleen nog getest op proefpersonen, maar vanaf september gaat het project ook in het onderwijs zelf ingezet worden. “We hebben vanuit het leerdoel van de betreffende cursussen gekeken waar deze techniek van meerwaarde is, en zijn toen de video opnames gaan maken en onderwijsmateriaal gaan ontwikkelen.”

    Echt onderdeel van de situatie

    Een 360 graden camera is een bolvormig object met aan alle zijden een camera. Als deze in een ruimte geplaatst wordt, brengt de camera de hele situatie in die ruimte in beeld. “Studenten die vervolgens de opgenomen situatie terugkijken kunnen dan zelf bepalen waar ze hun blik op richten en dus hun aandacht op vestigen,” aldus Bosgra. Volgens de initiatiefnemers van het project worden studenten zo de situatie ingezogen. “Als je gewoon plat beeld hebt van één camera dan bepaalt degene die de camera bedient waar op gefocust wordt, terwijl bij 360 graden camera die keus aan de kijker wordt gelaten,” legt Verseput uit.

    Bosgra en zijn collega’s zijn werkzaam bij het Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen van de Radboud Universiteit. “We hebben opnames gemaakt in een leefgroep met autistische kinderen. Daar gebeurt veel om de kijker heen. Voor studenten is het werken met deze doelgroep indrukwekkend, er komt veel op ze af. Met behulp van 360 graden video kunnen ze op een zo realistisch mogelijk manier kennis maken met de doelgroep en rustig om zich heen kijken. Bovendien vormt de aanwezigheid van studenten op de leefgroep zo geen storende factor voor de kinderen, die daar vaak moeite mee hebben. Achteraf analyseren studenten dan met elkaar wat ze hebben geobserveerd. En dan blijkt bijvoorbeeld dat ze echt dingen gemist hebben in de situatie.”

    Ook kansen voor geneeskunde

    Het materiaal dat Bosgra, Verseput en Van Horen laten ontwikkelen, richt zich specifiek op de Pedagogische Wetenschappen, maar volgens Verseput zijn er nog veel meer mogelijkheden. “We gaan bijvoorbeeld nu heel specifiek een zaak uit het jeugdrecht filmen voor onze specialisatie Forensische Pedagogiek, maar die beelden kunnen voor de Rechtenfaculteit ook heel relevant zijn.” “En ook in de geneeskunde en tandheelkunde liggen mogelijkheden,” vult Bosgra aan.

    “Je kunt moeilijk met honderd studenten tegelijk in een operatiekamer gaan staan, maar op deze manier creëer je toch de mogelijkheid met de hele groep tegelijk bij een heftige operatie aanwezig te zijn. Studenten kunnen de situatie zo ieder voor zich beleven en analyseren, en vervolgens gezamenlijk nabespreken en waar nodig nogmaals bekijken.”

    Er wordt in het onderwijs al veel gebruik gemaakt van beeldmateriaal en dus wil men bij Pedagogische Wetenschappen in kaart brengen wat de toegevoegde waarde is van de 360 graden video. “We laten studenten werken met beide vormen en gaan dan met behulp van verschillende vragenlijsten vergelijken wat dat betekent voor de leerervaring.”

    “We denken dat de leerervaringen met behulp van 360 graden video naast de directe leereffecten ook op de lange termijn meerwaarde kan hebben voor studenten. Dat is iets wat je misschien niet direct kun meten, maar waar ze in de beroepspraktijk veel aan kunnen hebben,” verwacht Verseput.