• A
  • A
  • Dossier Lectoraten
    117 artikelen  
    (foto: Sergey Galyonkin)
    30 januari - Wat voor maakproces heeft de hybride kunstenaar, en hoe leidt je die op? Die vraag wil Nirav Christophe beantwoorden als lector Performatieve Maakprocessen van HKU. “De hedendaagse kunstenaar werkt voortdurend met verschillende media, platformen en disciplines.”
    22 januari - “Onder druk van de bezuinigingen moet de zorg vermaatschappelijken,” vertelt Charlotte de Heer. Als lector aan de Hanzehogeschool gaat zij onderzoeken hoe dit proces succesvol kan verlopen. “Ik heb schrijnende gevallen meegemaakt waarvan ik dacht, de hulpverlening kan hier beter op insteken.”
    (foto: Shaun Merritt)
    15 januari - “Scherpzinnigheid maakt je geleerd, maar nog niet goed of wijs, waarschuwt Seneca.” Lector Wouter Sanderse (Fontys) doordenkt Bildung en 21e eeuwse vaardigheden als ‘leren voor het leven’. Bussemakers HO-tour blijkt ook een wandeltocht over de Via Appia.
    8 januari - In lerarenopleidingen wordt sterker de nadruk gelegd op het toetsen van ‘harde’ vaardigheden en kennis. Dat is tot op zekere hoogte terecht omdat het minimumniveau daarvan moet worden geborgd. Maar daardoor raakt het belang van persoonlijke reflectie bij leraren achterop, laat lectoraal onderzoek zien.
    8 januari - Chronisch zieken en ouderen hebben regelmatig last van ondervoeding. UMCG-diëtist-onderzoeker Harriët Jager-Wittenaar wil als lector Clinical Malnutrition and Healthy Ageing op de Hanzehogeschool dat “ondervoeding net zo’n belangrijk thema wordt voor burgers als overgewicht.”
    (foto: YolanC)
    5 januari - Computerspellen worden steeds vaker ingezet in de zorg en medische wereld. Ook de Hogeschool Rotterdam wil mogelijkheden daarvan onderzoeken. Een serious game moet depressieve jongeren in de toekomst gaan helpen met het versterken van hun mentale vitaliteit.
    (foto: Quinn Dombrowski)
    4 december - Op de HvA is gisteren officieel de Lectorenvereniging van start gegaan. Meer dan een ‘vakbond’ zo werd benadrukt. Minister Bussemaker omarmde de oprichting: “Nu begint het pas en de vereniging had op geen beter moment kunnen beginnen.”
    Vredesduif door Banksy
    2 december - “Het gaat er om je open te stellen voor wat er in de wereld gebeurt.” Saxion-lector Ruud Welten wil dat het HBO eigen vormen van onderzoek naar vrede gaat doen. Juist in concrete disciplines als bijvoorbeeld toerisme en internationale handel is dat een heel relevant thema. Daarom zoekt Welten de dialoog.
    1 december - Door onderwijs op een andere manier te organiseren kan meer tijd en ruimte ontstaan voor onderwijsontwikkeling en individuele aandacht voor leerlingen. Dit kan het professionele isolement waar veel leraren in verkeren doorbreken. “Scholen zijn veelal nog vrij naar binnen gerichte organisaties”
    (foto: Lucélia Ribero)
    1 december - Het HBO poogt te redden wat er te redden valt van de toekomst van zijn pabo’s en 2e graadopleidingen. Hun kwaliteit blijft bedreigd en de universiteiten zetten een grote concurrent klaar, samen met het onderwijsveld dat tot nu toe HBO-docenten afnam.
    28 november - Saxion-lectoren Karin van Beurden en Ger Brinks hebben gisteren op het SIA-congres de RAAK-award gewonnen. Met het onderzoeksproject ‘Materialen in Ontwerp 2’ staan zij aan de basis van een nieuwe generatie ondernemers op het gebied van slimme materialen.
    (foto: Faramarz Hashemi)
    28 november - Naarmate het vertrouwen in de toekomst toeneemt, durven bedrijven meer plannen te communiceren. De meeste beursgenoteerde fondsen in Nederland durven niettemin nauwelijks strategische informatie te communiceren. Uitzonderingen daargelaten, laat Leids lectoraal onderzoek zien.
    (foto: Schnaars)
    27 november - Lector dr.ir. Masi Mohammadi van de HAN treedt vandaag aan. ‘Architecture in Health’ is haar praktijkonderzoek thema. Als promovendus ging zij al heel praktisch aan de slag met slimme domotica voor ouderen. Haar levensverhaal als vluchteling uit Iran is zeker zo boeiend en leerzaam.
    (foto: Josje Deekens)
    25 november - “Als we willen dat hogescholen zich tot regionale kenniscentra ontwikkelen, moeten ze daartoe ook de instrumenten hebben,” zegt Geert ten Dam van de Onderwijsraad. “Er zijn nog zorgpunten. Zo is niet iedere HBO-opleiding verbonden met onderzoek en heeft de scholing van docenten nog nadrukkelijk aandacht nodig.”
    (foto: Thinkpublic)
    25 november - De Onderwijsraad vindt het nodig dat de verbindingen tussen de drie kerntaken van het hoger beroepsonderwijs - onderwijs, onderzoek en innovatie van het beroepenveld - worden versterkt. Minister Bussemaker legt zelf de volle nadruk op het onderwijs in het HBO.