• A
  • A
  • 23 april - Het World Economic Forum presenteert zijn Global Information Technology Report en ons land blijft op 4 staan in de wereldwijde ‘Networked Readiness Index’. China, Brazilië en India verliezen positie, want “de digitale kloof met Westerse geavanceerde economieën wordt alleen maar groter.”
    22 april - De Duitse Wetenschapsraad wil meer MBO’ers en HBO’ers en minder jonge academici. Hoog opgeleide mensen zijn niet hetzelfde als universitair gevormde mensen en niet elke professie kan werken met academisch gerichte kennis en vorming.
    Opinie
    9 april - De academische vrijheid is een groot goed. Maar zij is ook “een vlaggenschip waarop in de WHW het geschut is vergeten,” zegt WHW-opsteller en onderwijsjurist Peter Kwikkers. Daardoor heeft OCW het bijvoorbeeld lastig met de omgang met de Islamitische Universiteit. Hoe zou een goede aanpak er uit zien?
    24 maart - Een oproep van onderwijsmensen tegen 'minder, minder' en voor "een samenleving die laat voelen dat iedereen is uitgenodigd en uitgedaagd om bij te dragen met zijn of haar talent, kennis en inzet," krijgt brede steun, ook van politici uit de Kamer.
    Nieuwsbrief
    22 april - Jet Bussemaker ziet veel 'competente rebellen' en ontvouwt eerste lijnen van haar wetenschapsvisie. Verder in de Nieuwsbrief de volgende stap voor UvA en VU, Inholland-onderzoek dicht op het onderwijs, erkenning van R&D-verschillen in Europa en een Hollandse blik op de Hannover Messe.
    15 april - WHW-expert Peter Kwikkers noemt de academische vrijheid "een vlaggenschip zonder geschut". Daarnaast ook in de Nieuwsbrief de nadruk op cognitie bij matching, Google Maps in 1832, de toekomst van de publieke omroep en veel inspiratie uit de Hannover Messe.
    23 april - “Idealiter praten we over een jaar of drie helemaal niet meer over blended learning.” Ank Boersma, onderwijsadviseur bij de Hanzehogeschool ziet langzaam een cultuuromslag ontstaan. “Het aantal docenten dat actief met digitale leermiddelen aan de slag gaat is echt groeiende.”
    22 april - Een leek. Een vrouw. Een universitair decaan en kennismigrant. De benoeming van het hoofd van het kenniscentrum voor seksueel misbruik in Rome is in vele opzichten verrassend. Of is dat juist kenmerkend voor deze Paus?
    14 april - Research shows, British student will be repaying loans into their 50’s. Also in this week’s On the Agenda: best practices around MOOCs, why poor countries don’t invest in R&D and the latest glimpses of innovation at the Hannover Messe.
    28 maart - One size doesn’t fit all: there is a need for variety in learning and eLearning. Also in this week’s ‘on the agenda: Manchester students protest about self-serving economics degrees, requesting a module on Bubbles, Panics and Crashes.
    23 april - “De basis is werkgelegenheid creëren.” Stenden en Windesheim zitten samen in een Center of Expertise voor de chemische industrie. “Wij doen hier aan innovatie die moet gaan zorgen voor extra bedrijvigheid met andere partijen.”
    22 april - Toenmalig Radboud-onderzoeker Andre Geim won er in 2010 een Nobelprijs voor de natuurkunde mee, maar tegenwoordig lijkt iedere sterveling het wondermiddel zelf te kunnen maken. Al wat nodig is, is grafietpoeder, afwasmiddel, water én een blender.
    15 april - 1 mei is de nieuwe HO-aanmelddatum. "Eerlijk gezegd heb ik die datum niet zelf gekozen," bekent PvdA-minister Jet Bussemaker. "Dat heeft mijn voorganger Halbe Zijlstra gedaan, niet vermoedend dat hij daarmee De Dag van de Arbeid 2014 extra cachet zou geven."
    1 april - “In elke grap schuilt een kern van waarheid.” De Hogeschool Rotterdam geeft het zelf toe na vele reacties van ongeloof: ze worden niet ‘Hogeschool Randstad’. En die kern van waarheid? Dat is zowel de ambitie “de beste hogeschool van de Randstad te worden,” als de nadruk dit in samenwerking waar te maken.
    @ScienceGuideEU voor het laatste internationale nieuws
      $(function(){
        $("#KLOGARXMER").tweet({
          avatar_size: 35,
          count: 6,
          query: "from:ScienceGuideEU ",
          filter: function(t){ return ! /^@\w+/.test(t["tweet_raw_text"]); },
          template: function(i){return i["avatar"] +" " + i["user"] + " " + i["time"] + " " + i["text"]},
          loading_text: " ",
          refresh_interval: 60
        }).bind("loaded",function(){$(this).find("a").attr("target","_blank");});;
      });