• A
  • A
  • Dossier MOOC
    19 artikelen  
    (Foto: d26b73)
    1 mei - De winnaars van de Open en Online Hoger Onderwijs 2017 ronde zijn bekend. Elf initiatieven krijgen subsidie om hun plannen voor open onderwijs uit te werken, onder de winnaars uiteraard een aantal MOOC projecten, maar ook ‘serious gaming’.
    (foto: Matt Brown)
    28 maart - Hoe om te gaan met de veranderingen in het hoger onderwijs? De manier waarop we leren gaat sterk veranderen. Dat werpt vragen op over de kwaliteitscontrole. Een open vraag over de waarborging van diploma’s in een tijd van digitaal leren. Naar aanleiding van een discussie in de Eerste Kamer vroeg ScienceGuide senator Jan Anthonie Bruijn om zijn visie.
    20 januari - OU-hoogleraar Marco Kalz heeft de leerstoel Open Education toegekend gekregen van UNESCO. Kalz gaat zich met de leerstoel richten op het toegankelijk maken van onderwijs met behulp van digitale technologie en richt zich met name op het thema duurzaamheid.
    22 december - De stimuleringsregeling voor open en online onderwijs van SURFnet en OCW is onverminderd populair. In de derde ronde werden maar liefst 55 aanvragen ingediend. Dat is ruim twee keer zo veel als in de vorige aanvraagronde.
    (foto: @opensource.com)
    9 december - Vandaag start op de TU Delft een bijzonder project dat studenten in staat stelt MOOCs te volgen aan twee Australische universiteiten en een Zwitserse universiteit in ruil voor studiepunten. De technische universiteit neemt hier het voortouw bij het openbreken van het internationale landschap in het digitaal onderwijs.
    28 september - Fontys-lector Robert Schuwer wordt chairholder van de UNESCO Chair on Open Educational Resources. “Het sluit goed aan bij de ideële ambities die ik heb om onderwijs écht voor iedereen toegankelijk te maken.”
    29 augustus - Eind 2014 maakte minister Bussemaker bekend dat er jaarlijks geld beschikbaar is voor initiatieven rond open en online onderwijs. Ook dit jaar organiseert SURFnet de stimuleringsregeling die moet bijdragen aan beter, toegankelijker en doelmatiger hoger onderwijs.
    (foto: World Economic Forum)
    22 augustus - Vier jaar geleden was de MOOC-hype op zijn hoogtepunt. Veel van de pioniers van toen nemen nu afscheid van de online onderwijsplatforms. Zo ook Coursera-oprichter Daphne Koller. “As I turn the bulk of my attention to a new challenge, I can do so knowing that Coursera has matured into a robust company.”
    19 juli 2016 - “Ik ben er trots op dat we onze kennis delen met zoveel mensen uit de hele wereld,” Anka Mulder, vice-voorzitter van de TU Delft. De universiteit biedt inmiddels al 36 MOOCs aan en zag deze week de miljoenste inschrijver zich registreren voor de gratis online cursussen.
    27 juni 2016 - Met de stappen van ons land als EU-voorzitter naar ‘Open Access’ in de wetenschap moet hier doorgezet worden, stelt emeritus UNESCO OER hoogleraar Fred Mulder. “Nu Nederland zich zo sterk heeft gemaakt voor het doorvoeren van OA ligt het voor de hand om dit ook te doen voor Open Educational Resources.”
    9 juni 2016 - De TU Delft heeft voor het eerst een MOOC ontwikkeld gericht op het primair onderwijs. Met de online cursus leren kinderen spelenderwijs programmeren.
    (foto: Metropolico)
    9 mei 2016 - Veel vluchtelingen zouden graag studeren om zo snel in te burgeren, maar het valt in Duitsland niet mee om dat vlot te organiseren. Een aanbod gebaseerd op een MOOC-aanpak weet daarentegen snel mensen te motiveren en aan de slag te krijgen. En dus is er een wachtlijst.
    7 maart 2016 - Het is deze week voor de vijfde keer dat de internationale Open Education Week plaatsvindt. Een week waarin aandacht gevraagd voor open onderwijs en waar good practices gedeeld worden. Ook in Nederland vinden activiteiten plaats, onder meer bij de TU Delft en bij SURF.
    (foto: Cikgu Brian)
    4 maart 2016 - Over MOOCs en Open Education is in HBO en WO volop gepraat en plannen voor toekomst zijn niet van de lucht. Maar wat is eigenlijk de concrete stand van de ontwikkeling en toepassing? Het lectoraat Open Educational Resources van Fontys geeft enkele feitelijke inzichten daarvan.
    22 februari 2016 - Jonge bedrijven die zich met bezighouden met innovatieve ICT kunnen een belangrijke impuls geven aan onderwijsvernieuwing. SURFnet wil beide partijen met elkaar in contact brengen via een nieuw startuppodium.