• A
  • A
  • Dossier Onderwijsvernieuwing
    127 artikelen  
    (foto: Takver)
    3 maart - De Gemeente Groningen, het Alfa-college, het Noorderpoort en de Hanzehogeschool slaan de handen ineen voor het organiseren van de inburgering, integratie en het onderwijs van vluchtelingen.
    17 februari - Gelijke kansen in Nederlands onderwijs staan onder druk. Kinderen van lager opgeleide ouders hebben niet dezelfde 'onderwijskansen' als kinderen van hoogopgeleiden, en de codes van thuis, school en de straat kunnen botsen. De VU, OCW, MBO College West, Munduscollege en El Kadisia bundelen daarom de krachten voor gelijke kansen.
    9 februari - Minister Bussemaker maakt werk van het vrij beschikbaar maken van leermaterialen. Maar hoe zorg je ervoor dat het gebruik van open educational resources gemeengoed wordt? Onderzoek van het lectoraat OER van Fontys Hogeschool ICT biedt inzichten.
    (foto: David Goehring)
    8 februari - Met de roep om meer flexibiliteit en Leven Lang Leren in het hoger onderwijs neemt ook de vraag naar microcredentialing toe. Zijn Open Badges hiervoor de oplossing? “Wij zeggen tegen onze studenten: je studeert acht keer af tijdens je opleiding,” vertelt Robert Bouwhuis (Hogeschool Rotterdam).
    7 februari - “Als studenten goede academic citizens binnen hun eigen opleiding zijn, is het waarschijnlijk dat ze ook goede burgers zullen worden.” Minister Bussemaker schrijft aan de Kamer dat zij burgerschap in het ho wil stimuleren met kleinere klassen en door ho-instellingen een waardengemeenschap te laten zijn.
    (foto: Tim Cardol)
    1 februari - Op veel plekken in Nederland zijn onderwijsinstellingen bezig met vormen van digitaal toetsen. Die ontwikkeling is onvermijdelijk en onontbeerlijk, zegt UM-hoogleraar Cees van der Vleuten. “Zolang veel docenten nog steeds een la met eigen toetsen hebben, is er sprake van een groot kapitaalverlies.”
    31 januari - Het Open Education Consortium, een alliantie van onderwijsinstellingen die zich inzetten voor open onderwijs, heeft minister Bussemaker de Open Education Leadership Award of Excellence toegekend. “Haar steun voor openheid dient als een voorbeeld voor overheden wereldwijd,” schrijft de jury.
    (foto: Blake Patterson)
    23 januari - Opleiden voor de wereld van morgen staat centraal in de strategische agenda van de Hogeschool Rotterdam. Daar hoort toekomstbestendig onderwijs bij. Als lector Digitale didactiek gaat Fleur Prinsen met ‘blended learning’ onderzoeken hoe de binding van studenten bij de opleiding beter kan worden.
    20 januari - OU-hoogleraar Marco Kalz heeft de leerstoel Open Education toegekend gekregen van UNESCO. Kalz gaat zich met de leerstoel richten op het toegankelijk maken van onderwijs met behulp van digitale technologie en richt zich met name op het thema duurzaamheid.
    22 december - De stimuleringsregeling voor open en online onderwijs van SURFnet en OCW is onverminderd populair. In de derde ronde werden maar liefst 55 aanvragen ingediend. Dat is ruim twee keer zo veel als in de vorige aanvraagronde.
    Nienke Meijer en de Fontys Educational Designers
    19 december - Een ‘organisatie binnen een organisatie’, zo zien De Fontys Educational Designers (FED) zichzelf. Twee jaar geleden begon een jonge groep docenten binnen Fontys met het veranderen van het onderwijs van onderop. “Wij gaan niet vertellen hoe het moet, we maken het onderwijs samen.”
    (foto: Oskay)
    16 december - Op de TU Eindhoven krijgen alle 2400 studenten in de bachelor het basisvak Calculus. Vroeger gaven tien docenten ieder op hun eigen wijze deze lessen, maar met behulp van blended learning is het onderwijs nu voor iedereen hetzelfde en tóch op maat.
    (foto: Bord en Stift)
    12 december - De Nationale Denktank onderzocht het leren van de toekomst en kwam tot een tiental aanbevelingen. Deelnemer Vivian Hemmelder licht hun voorstel 'WIJS onderWIJS' toe: het verleggen van de aandacht van het aanleren naar het valideren van competenties.
    (foto: Michael Maggs)
    6 december - Het grootste probleem bij ICT-onderwijs is dat een studieboek al bij publicatie achterhaald is. Fontys-lector Eric Slaats laat studenten hun eigen onderwijs vormgeven en daar zelf open leermaterialen bij zoeken. “Sommige studenten pakken dingen op die zó nieuw zijn, dat we er geen materiaal over hebben.”
    Gerry Geitz bij de inauguratie (foto: Stenden)
    5 december - “Leren en onderwijzen kent veel ‘ervaringsdeskundigen’ en het maatschappelijk, economisch en politiek belang is groot.” Gerry Geitz (Stenden) wil, als lector duurzame concepten in probleemgestuurd onderwijs, met onderzoek het fundament bieden voor de evaluatie van leren in het HBO.