• A
  • A
  • Dossier Leraarschap
    8 artikelen  
    7 november - Hoe meer we leren over intelligentie en creativiteit, hoe meer de vraag zich opdringt of ze ook te beïnvloeden zijn.
    7 november - Er wordt veel geklaagd over het taalgebruik van studenten in het hoger onderwijs. Ze zouden niet goed kunnen schrijven en ook over hun gesproken taal zijn vaak klachten. Wat is precies het probleem en hoe valt het op te lossen?
    30 oktober - “Dokters kunnen een röntgenfoto nemen van een patiënt, maar leren is niet zo zichtbaar te maken. Je kunt geen foto nemen.” Professor Sanna Järvelä van de Universiteit van Oulu, Finland, probeert niettemin in kaart brengen hoe mensen hun leren reguleren. Ze vraagt daarbij hulp van collega’s wereldwijd.
    24 oktober - Terwijl in Den Haag gesleuteld werd aan een regeerakkoord, was het onrustig in onderwijsland. Protesten tegen werkdruk en zorgen om tekorten. Wat betekent het regeerakkoord voor het primair en voortgezet onderwijs? “Het blijft allemaal tamelijk vaag”, zegt Inholland-lector Jeroen Onstenk.
    (foto: Alberto G.)
    20 oktober - Hebben de nieuwe varianten van de lerarenopleiding een positief effect op de onderwijskwaliteit? En waarom besluit een afgestudeerde leraar om wel of niet voor het leraarschap te kiezen, en ligt dat aan de opleiding, de arbeidsmarkt of iets aan anders? De gegevens om dit te monitoren zijn er maar niet iedereen zit te wachten op weer een database.
    (Foto: ScienceGuide)
    17 oktober - Resultaten van onderwijskundig onderzoek toepassen in de praktijk, het blijft een lastige opgave. ScienceGuide sprak met directeur Jelle Kaldewaij van NRO over kennisoverdracht, de meerwaarde van academisch geschoolde docenten, en het Wilhelmus.
    6 oktober - “Leraren moeten denk ik wel assertiever zijn, in de zin van dat ze veel duidelijker moeten laten zien: ‘wij hebben toch wel een hele centrale positie in deze maatschappij.'” Vincent Bijlo prikkelt tijdens de Nacht van de Leraar.
    3 oktober - “We zijn bezig met het organiseren van prachtige conferenties, maar wat er gebeurt in de praktijk en in de klas?” Vandaag organiseert de Vereniging Hogescholen een conferentie over diversiteit. Lector Machteld de Jong (Inholland) hoopt dat het ook over de lastige kwesties zal gaan.