• A
  • A
  • Dossier Open Access
    31 artikelen  
    24 augustus - Volgende week trappen universiteiten en hogescholen weer af. Hoe staan onderwijs en onderzoek ervoor anno 2016? Terwijl bewindvoerders Jet Bussemaker en Sander Dekker in Amsterdam en Utrecht ongetwijfeld vooruitblikken, kijkt ScienceGuide terug. Wie waren het afgelopen jaar bepalend in hoger onderwijs?
    16 augustus - Hoe zorgt men dat in 2020 alle publicaties van het HBO open access toegankelijk zijn? Op dinsdag 27 september 2016 organiseert SURFacademy in samenwerking met Saxion, Windesheim, het NAI-hbo, de HKI, Hogeschool Arnhem Nijmegen en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht een seminar rond deze ambitie.
    10 augustus - Uit onderzoek van de Universiteit Tilburg blijkt dat het ontslag van trainers in de Premier League gemiddeld geen effect heeft op de voetbalresultaten. Door de inspanningen van de eigen collegevoorzitter, Koen Becking kan ook iedereen dit wetenschappelijke resultaat Open Access lezen.
    19 juli - Studenten die een breed Liberal Arts & Sciences programma willen volgen hoeven niet meer fysiek naar één van de vele University Colleges in Nederland. De Open Universiteit start in september met een volledig online te volgen Open University College.
    5 juli - Open Access was een speerpunt in het wetenschapsbeleid van het Nederlands voorzitterschap van de EU. Opvallend genoeg krijgt het opleiden van wetenschappers van de toekomst daarbij nauwelijks aandacht. Wat betekent Open Access voor het onderwijs, vragen twee UU-studenten zich af.
    27 juni - Met de stappen van ons land als EU-voorzitter naar ‘Open Access’ in de wetenschap moet hier doorgezet worden, stelt emeritus UNESCO OER hoogleraar Fred Mulder. “Nu Nederland zich zo sterk heeft gemaakt voor het doorvoeren van OA ligt het voor de hand om dit ook te doen voor Open Educational Resources.”
    (foto: Luckey_sun)
    21 juni - De Europese ambities om onderzoek de komende jaren vrij beschikbaar te maken gelden ook de data achter het onderzoek. Om dat te stimuleren worden wetenschappers wiens data een extra bijdrage aan de wetenschap leveren beloond.
    27 mei - In 2020 moeten alle wetenschappelijke artikelen in Europa vrij toegankelijk zijn en hierbij wordt ook ingezet op optimaal hergebruik van onderzoeksdata. Ook wordt er gewerkt aan een visum voor buitenlandse startups dat geldig is in alle lidstaten.
    25 mei - “Chapeau als het Nederlands EU-voorzitterschap dit gaat waarmaken.” De LERU-topuniversiteiten in Europa zijn onder de indruk van de inzet voor open access en open science. “Dat eerste is the proof of the pudding voor dat tweede. Het zal uiteindelijk gaan om stevige implementatie.”
    24 mei - Welke gevolgen zou een Brexit hebben voor de Europese kennissector? Als de Britten de EU verlaten komt ook de jaarlijkse €10 miljard EU-afdracht in het gedrang. Welke impact heeft dat op de Europese kennisprogramma’s en kunnen we straks nog op wel Erasmus in het VK? Vraagt Tim Buiting, van Neth-ER zich af.
    (foto: Fernando Nunes)
    5 april - In de discussie over de vrije toegankelijkheid van onderzoekpublicaties en onderzoekdata wordt de stem van concrete onderzoekers nog weinig gehoord. Daarom heeft de KNAW in het kader van het Europees voorzitterschap een bundel gepresenteerd waarin zulke mensen zelf aan het woord komen.
    23 maart - “We staan nog maar aan het begin. Open science wordt een revolutionaire omwenteling. Gesloten modellen, gesloten instellingen gaan eraan. Dit is de échte nieuwe universiteit,” zegt Koen Becking bij zijn herbenoeming als collegevoorzitter in Tilburg.
    17 maart - Een actieplan om wereldwijd open access aan te moedigen, is het doel van een NWO-bijeenkomst. “Dat zoveel toonaangevende deskundigen van over de hele wereld naar Den Haag komen toont wel aan hoe belangrijk zij dit vinden,” zegt Jos Engelen.
    15 maart - “Waarom lijkt het wel of de gevestigde orde van gewapend beton is?” Na tweeënhalf jaar blikt UU-onderzoeker Wijnand Mijnhardt terug en vooruit rondom Science in Transition. “Ook bestuurders opereren binnen een ijzeren kooi waaruit het moeilijk ontsnappen is.”
    8 maart - De hoeveelheid open en online onderwijsmateriaal groeit fors. Dat biedt dus veel kansen voor het hoger onderwijs, maar om deze optimaal te kunnen benutten moet er verandering komen in de huidige wettelijke kaders. Die zijn erg gefragmenteerd en dat helpt niet erg, laat een SURFnet verkenning zien.