De nieuwe SER-voorzitter gaat 'de polder' met volle kracht op onderwijs en kennis richten. Maar het HO moet ook zelf meer ambitie en elan inzetten, zoals bij de Centres of Expertise in het HBO. "Wie van u kon zich rond uw 20ste een adequate voorstelling maken van het werk dat u nu doet?"
|
|
Bussemaker staart in afgrond |
|
|
|
|
Wat half december al merkbaar was, lijkt nu bewaarheid. Minister Bussemaker moet vrezen voor haar leenstelsel in de Eerste Kamer en dat dankzij haar eigen partij. Bovendien moet nu de AFM controleren of OCW wel correcte leenvoorwaarden stelt aan jongeren.
| | |
|
Hofnar en geweten |
|
|
|
|
Directeur Jan Staman van het Rathenau Instituut blikt bij zijn afscheid terug op twaalf jaar onderzoek en dialoog met overheden en burgers. Over universiteiten die zich niet richten op 'wicked problems' en een samenleving die wat minder saai mag. "Meer hofnarren én gewetens van wie je kunt vragen: 'Breng ons verlichting'."
| | |
|
Leren voor het leven |
|
|
|
|
"Scherpzinnigheid maakt je geleerd, maar nog niet goed of wijs, waarschuwt Seneca." Lector Wouter Sanderse (Fontys) doordenkt Bildung en 21e eeuwse vaardigheden als uitdagingen tot ‘leren voor het leven’. Bussemakers HO-tour blijkt ook een wandeltocht over de Via Appia.
| | |
|
Talentbeleid universiteiten in spagaat |
|
|
|
|
Universiteiten voeren geen eenduidig beleid op het gebied van talentmanagement. Dat concludeert HU-onderzoeker Marian Thunnissen die vandaag promoveert bij de UU. Zo blijkt er groot verschil te zijn tussen de centrale aanpak, de invulling daarvan door decanen en de ervaringen van wetenschappers.
| | |
|
Education for President |
|
|
|
|
Onderwijs en kennis worden een cruciaal thema in de nu komende USA-presidentsverkiezingen. Jeb Bush profileert zich daar nu al op om zich te onderscheiden als moderne man van het midden. Inzet voor goed onderwijs wordt zo nog een gezamenlijke erfenis van Obama en de Bush dynastie.
| | |
|
De reiziger, de trekker en de zwerver |
|
|
|
|
"Het onderwijzerschap is het gevaarlijkste beroep, dat er ter wereld bestaat. En wel om de eenvoudige reden dat de man van 9-12 en van 2-4 bij voortduring gelijk heeft. Dit gebeurt zelden straffeloos." Godfried Bomans kietelde Pabo-studenten van 1959 even virtuoos als relativerend.
| | |
|