“Als je onderzoek wil doen dan ga je bij een lectoraat werken. Die worden doodgeknuffeld door hogescholen, want daar kunnen ze universiteitje mee spelen.” Frank Futselaar (SP) stelt dat door de hoge werkdruk op universiteiten medewerkers uitwijken naar het hbo.
|
|
"Ik laat conservatieven links liggen" |
|
|
|
|
"Ik ga mijn tijd niet verspillen aan het overtuigen van conservatieve wetenschappers." Een van 's werelds bekendste ambassadeurs van open science Brian Nosek wil met zijn Center for Open Science de idealisten de middelen geven om hun eigen publicatienetwerk op te zetten.
| | |
|
Sociaal leenstelsel toch niet sociaal |
|
|
|
|
“Toegankelijk hoger onderwijs voor iedereen die wil en kan studeren.” Dat was een van de vijf door minister Bussemaker geformuleerde uitgangspunten van het sociaal leenstelsel. De tweede Monitor Beleidsmaatregelen wijst uit dat dit doel steeds verder afdrijft.
| | |
|
Universiteiten, breid promotierecht daadwerkelijk uit |
|
|
|
|
De uitbreiding van het promotierecht is een feit. Maar over de praktische uitvoering hebben Rens Vliegenthart (DJA) en Rolf van Wegberg (PNN) nog een hartig woordje te wisselen met de universiteiten. "Een goede onderzoeker is nog geen goede begeleider."
| | |
|
Uitnodigen tot ontwikkeling |
|
|
|
|
"Starten vanuit de ervaring, de vraag, de zorg van de student en niet vanuit het geprogrammeerde aanbod." Lerarenopleider Maaike Nap (HAN) bespreekt aan de hand van haar ervaringen hoe een docent betrokkenheid creëert.
| | |
|
Hybride routes om mbo-docent te worden |
|
|
|
|
Bij vernieuwend mbo hoort een vernieuwend opleiden voor docentschap. Aldus Niek van den Berg (Aeres Hogeschool Wageningen) en Elly van den Berg (Hogeschool Utrecht). Het is noodzakelijk dat lerarenopleidingen en het bedrijfsleven deze opleidingen samen vormgeven.
| | |
|
Fraudeurs vangen met Wetenschap |
|
|
|
|
Als we weten hoe valsspelers werken dan kunnen we ze ook opsporen. Chris Hartgerink en Jelte Wicherts van Tilburg University doen onderzoek naar methoden om frauderende onderzoekers in de kraag te vatten.
| | |
|