"Het is geen door God gegeven eigenschap om goed leiding te kunnen geven." Volgens scheidend voorzitter van de VSNU, Karl Dittrich is het tijd voor herbezinning voor de universiteiten. Wat moet er in de toekomst gebeuren met verantwoording, bekostiging en personeelsbeleid?
|
|
Kenniseconomie vraagt om nieuw promotiestelsel |
|
|
|
|
Vandaag start ScienceGuide met het promovendidiscours, een gesprek waarin nut en noodzaak, en de voorwaarden voor een goede promotie worden besproken. Lou de Leij (RUG) trapt af met wat hij ziet als de grootste uitdagingen voor het promotiestelsel.
| | |
|
Trots zijn op een langstudeerder |
|
|
|
|
“Ik zou schrikken als mijn collega’s bij een opleiding alleen voor mij aan de kwaliteit werken, dan heb ik echt dikke shit.” Inholland-voorzitter Jet de Ranitz vindt dat opleidingen zelf verantwoordelijk zijn voor kwaliteit. Ook ziet zij vorderingen bij studiesucces, maar heeft nog wel zorgen over de toegankelijkheid.
| | |
|
De grens dichten tussen mbo en hbo |
|
|
|
|
Door een wetswijziging is het vanaf 1 september niet langer mogelijk om lectoraten te vestigen in het mbo. Dat is zonde, stelt Ineke Delies die een gezamenlijk lectoraat heeft van hbo (Stenden) en mbo (Alfa College).
| | |
|
Internationalisering terug op aarde |
|
|
|
|
Klaas-Wybo van der Hoek (Stenden) signaleert een nieuwe nuchterheid in het debat over internationalisering in het hoger onderwijs. Toch zijn er tegelijkertijd zorgen over het opkruipende isolationisme in een killer internationaal klimaat.
| | |
|
Uitspraken ho-bestuurders getoetst op discriminatie |
|
|
|
|
Minister Bussemaker heeft een commissie in het leven geroepen om uitlatingen van vertegenwoordigers van hoger onderwijsinstellingen te toetsen of deze discriminatoir zijn. Dit naar aanleiding van discriminerende opmerkingen van de rector van een Rotterdamse islamitische hbo-instelling.
| | |
|
Fascistische boodschap verstopt onder obelisk |
|
|
|
|
Bettina Reitz-Joosse (RUG): “Wij hebben als wetenschappers een plicht om de wereld hierover te informeren, om mensen toegang te geven tot de feiten. Niet als een spectaculair verhaal maar op een wetenschappelijk verantwoorde wijze.”
| | |
|