• A
  • A
  • Een hbo-opleiding zonder vakken en zonder cijfers. De NVAO is ermee akkoord en volgens Robert Bouwhuis van de Hogeschool Rotterdam is het dé opleiding van de toekomst. “Studenten willen niet een opleiding waar ze verplicht jaren aan vastzitten.”
    Onderwijsnieuws
    6 februari - Hogescholen in de Randstad kennen studenten met een veelheid aan achtergronden. Voor iedereen betekent studeren weer iets anders. Hoe ga je daar als docent mee om. Marina Meeuwisse hoopt dat haar documentaire die op het IFFR in première ging stof tot nadenken biedt.
    23 januari - Opleiden voor de wereld van morgen staat centraal in de strategische agenda van de Hogeschool Rotterdam. Daar hoort toekomstbestendig onderwijs bij. Als lector Digitale didactiek gaat Fleur Prinsen met ‘blended learning’ onderzoeken hoe de binding van studenten bij de opleiding beter kan worden.
    11 januari - Honderd jongeren uit Rotterdam-Zuid die de komende jaren een pabo-opleiding gaan doen én afronden zijn verzekerd van een baan op één van de basisscholen in het Rotterdamse stadsdeel. “Het is mooi om op Zuid te beginnen met het overtuigen van de allerbeste leerlingen van een keuze voor de pabo.”
    20 december - Met een heuse Election Night stond de Hogeschool Rotterdam gisteren stil bij de verkiezing van de nieuwe medezeggenschap. Het belang van georganiseerde tegenspraak in de hogeschool is groot en dus mag de opkomst hoger. “Dit is het begin van wat een traditie moet worden.”
    29 november - Hoe geef je praktijkgericht onderzoek een plek in het onderwijs op het HBO? Bij het Instituut voor de Gebouwde Omgeving van Hogeschool Rotterdam vindt dit plaats in zogeheten proeftuinen. Marlies van der Wee onderzoekt hoe het onderwijs daar wordt vormgegeven.
    Onderzoeksnieuws
    31 oktober - Hoe verhouden inwoners zich tot de diversiteit in Rotterdam? Tina Rahimy gaat als lector Sociaal werk in de superdiverse stad op zoek naar het antwoord op die vraag. “We hebben een taal nodig om met elkaar op het scherpst van de snede discussie te kunnen voeren over essentiële verschillen in wereldbeelden.”
    13 juli - Door de toename van online winkelen hebben retailbedrijven in het MKB het moeilijk. Onderzoekers en studenten van Hogeschool Rotterdam gaan met een financiële injectie van drie ton de winkeliers in de Rotterdamse binnenstad helpen innoveren.
    14 juni - Hoe kunnen professionals invulling geven aan sociale inclusie van kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt? Op de Hogeschool Rotterdam zijn twee lectoren met dat vraagstuk bezig. Op 16 juni aanstaande spreken zij hun openbare les uit.
    12 mei - Hoe kunnen PO, VO en MBO beter van elkaars opleidingsarrangementen leren en profiteren? Het scholenveld in Zuidwest-Nederland is op zoek naar goede voorbeelden. De Hogeschool Rotterdam heeft dr. Mariëlle Theunissen aangesteld die hier als lector onderzoek naar gaat doen.
    25 januari - “Het rapport tintelt van het belang van goed onderwijs. Dat is mooi,” zeggen Ron Bormans en Kees Boele. Maar in Onderwijs2032 staat in de kern weinig nieuws en de docent eigenlijk buitenspel in “het naïeve beeld van de leerling en student” van Paul Schnabel. “Burgerschap kun je leerlingen niet leren, je moet het ze laten ervaren.”

    Doorzoek publicaties Rotterdam