Al chattend geschiedenis leren
Een elektronische leeromgeving waarin leerlingen actief informatie kunnen verwerken, samen schrijven en kunnen discussiëren, kan goed ingezet worden om leerlingen actief historische kennis te laten verwerven, zo blijkt uit onderzoek van Jannet van Drie (UU).
De promovenda heeft in haar onderzoek gebruik gemaakt van een elektronische leeromgeving, waarbinnen leerlingen samen een historisch onderzoek uitvoerden en hierover samen een essay moesten schrijven. Iedere leerling werkte achter een eigen computer; de communicatie met de partner vond plaats via chat, tools om informatie te organiseren en een scherm waarin ze samen een tekst konden schrijven.
Uit het onderzoek blijkt dat leerlingen op actieve wijze bezig waren met geschiedenis en inzicht verkregen in het bestudeerde onderwerp. Gedetailleerde analyses van de chat-gesprekken laten zien dat leerlingen aangezet werden tot historisch redeneren. Historisch redeneren vindt echter ook plaats door het samen maken van schema’s en het samen schrijven van een essay. Het type schrijftaak en het type schema dat hierbij gebruikt wordt, blijkt van invloed te zijn op hoe leerlingen historisch redeneren. Zo blijkt vooral een evaluatieve vraagstelling historisch redeneren in de chat te ontlokken.
Meest Gelezen
‘Compensatoir toetsen komt kwaliteit hoger onderwijs wél ten goede’
‘Juist bij flexibiliteit heeft student behoefte aan structuur’
Minister: “Verengelsing ondermijnt de toegankelijkheid van universiteiten”
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
Kamer zet voorlopig streep door volgende ronde Groeifonds