Al chattend geschiedenis leren

Nieuws | de redactie
27 januari 2006 |

Een elektronische leeromgeving waarin leerlingen actief informatie kunnen verwerken, samen schrijven en kunnen discussiëren, kan goed ingezet worden om leerlingen actief historische kennis te laten verwerven, zo blijkt uit onderzoek van Jannet van Drie (UU).

De promovenda heeft in haar onderzoek gebruik gemaakt van een elektronische leeromgeving, waarbinnen leerlingen samen een historisch onderzoek uitvoerden en hierover samen een essay moesten schrijven. Iedere leerling werkte achter een eigen computer; de communicatie met de partner vond plaats via chat, tools om informatie te organiseren en een scherm waarin ze samen een tekst konden schrijven.

Uit het onderzoek blijkt dat leerlingen op actieve wijze bezig waren met geschiedenis en inzicht verkregen in het bestudeerde onderwerp. Gedetailleerde analyses van de chat-gesprekken laten zien dat leerlingen aangezet werden tot historisch redeneren. Historisch redeneren vindt echter ook plaats door het samen maken van schema’s en het samen schrijven van een essay. Het type schrijftaak en het type schema dat hierbij gebruikt wordt, blijkt van invloed te zijn op hoe leerlingen historisch redeneren. Zo blijkt vooral een evaluatieve vraagstelling historisch redeneren in de chat te ontlokken.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK