Eisen van kennissamenleving onderzocht
Het centrum ROA van de UM en Cheps van de UT werken aan een internationaal onderzoek naar de veranderingen die de kennissamenleving met zich meebrengt in de eisen aan het hoger onderwijs en zijn ‘product’. Kernvraag is : “Ambiguity as to the meaning of the knowledge society is reflected in tensions in demands made of higher education graduates who are expected to fulfil key positions in the knowledge society. These workers need to possess the advanced specialized knowledge and skills required of modern high-level professionals, but are also often expected to be highly flexible and adaptable, able and willing to take up challenges not closely related to the specific field in which they have been trained.” De onderzoekers onderscheiden op basis van eerder onderzoek vijf terreinen waarop de ‘hoger opgeleide van de toekomst’ competent dient te zijn: professionele expertise, functionele flexibiliteit (inzetbaarheid buiten de eigen expertise), innovatief vermogen, mobilisering van menselijk kapitaal (leiderschapskwaliteiten in brede zin) en internationale oriëntatie. Zo’n 40.000 academici in Europa en Japan worden hiertoe nader bevraagd. Uitvoeriger achtergronden vindt u op de site van het Reflex-project.
Meest Gelezen
Europese Unie: ‘Academische vrijheid in Nederland verslechtert’
UvA-studenten dagvaarden universiteit om internationalisering
Susanne Täuber: "Wie haar klacht niet laat afzwakken, wordt kapotgemaakt"
'Studentenwelzijn verbeteren zonder wetenschappelijk bewijs kan veel schade toebrengen'
Nederlandse universiteiten dalen op vrijwel alle domeinen in de QS-ranking
