Fontys zet in op promovendi

Nieuws | de redactie
14 februari 2006 |

“We zijn deel van het hoger onderwijs in Europa en dat houdt voor een hogeschool in dat dit een fors aantal promovendi vergt die als docenten en onderzoekers actief zijn in je organisatie. Ons land, dus ook Fontys zelf, heeft op dat punt nog wel wat in te halen en daar moeten we extra aan trekken en in investeren. “
Verbraak wil daarmee de onderzoekstaak van het hbo versterken. “Dat willen we vanuit de beroepspraktijk doen ontstaan: daar worden de onderzoeksvragen gegenereerd. Daarom zal ook de promotie van de nieuwe Fontys-docent gekoppeld zijn aan een lector als begeleider en een begeleider uit het wo. Het onderzoeksthema moet relevant zijn voor de kenniskringen en de hogeschool. De promovendus geeft daarbij les in het onderwerp waarop zijn onderzoek is gericht, zo geeft het direct ook input in het onderwijs . We zijn immers een ‘teaching university’ die beroepsgerichtheid kent, maar ook onderzoekstaken heeft.”

Het lange termijn perspectief dat dit nieuwe beleid van Verbraak stuurt, beschrijft hij zo: “De komende tien jaar zullen we tussen de 500 en 800 nieuwe docenten moeten werven voor Fontys onder meer door de vergrijzing van onze staf. En fors deel van hen zullen promovendi moeten zijn. Want wij willen toegroeien naar een nieuwe mengeling die kenmerkend moet worden voor de formatie van hogescholen. Dit zien we internationaal, in Duitsland, in Engeland ook zich voltrekken. Die mengeling moet er een zijn van een grote groep mensen die les geeft met veel ervaring vanuit de professionele praktijk en een grote groep mensen die in het hbo meer onderzoekservaring binnen brengen. Dat biedt tevens de aanknopingspunten om aan de hogeschool ook het aanbod van professional doctorate opleidingen te verbinden en het ius promovendi in dat opzicht te realiseren.”

De 31 promovendi en de onderzoeksgebieden waar Fontys nu voor werft kennen vier hoofdaandachtsgebieden, Economie/Communicatie, Educatie, Gezondheidszorg/Humanities en Techniek. Onderzoeksthema’s zijn onder andere ‘De transformatie van de leraar als onderzoeker van zijn eigen leren en van dat van leerlingen’, ‘De vakkennis van docenten in het voortgezet onderwijs’, ‘De effecten van de nieuwe Internationale Financiële Regelgeving in Nederlandse ondernemingen,’ ‘De succesfactoren voor de diverse vormen van creatieve industrie en snelgroeiende ondernemingen’ en ‘Ontwikkelen van nieuwe inzichten voor diagnostiek en behandeling van patiënten met loopgebonden problemen.’


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK